Zanimljiv je naziv samog filma: Drive. Samo: Drive.
Čak i glavni lik u filmu (čije ime ne znamo) na početku filma kaže (parafrazirano): I just drive. You got 5 minutes. On ne sudjeluje u pljačkama, on samo vozi pljačkaše. Nema veze sa planiranjem, sa sigurnošću, sa oružjima… On je vozač.
Taj Vozač je običan tip koji usput radi posao sa strane kao vozač pljačkaša i tako zaradi.
Prva polovica filma to potvrđuje tako što nas upoznaje sa smirenim i dobrim mladićem. Normalan je, neiskvaren, miran i tih. Ugodno je s njime biti i nije arogantan. Žena koju upozna (Irene) vidi muškarca koji je vrijedan u poslu (scena u radionici kad šef za njega govori kako je marljiv i dobar), koji je brižan (vidimo kako ga njezin sin voli i vidimo kako ga Vozač nosi na spavanje) i koji je prisutan i pruža sigurnost.
To je možda prvi od tri čina u filmu. Sada kreće čin broj dva: očev povratak.
Otac se vratio iz zatvora ka Ireni te se obitelj ponovno obnavlja, no nešto ne štima. To nam govori po meni izvrsna scena na dočeku oca i pjesma koja istovremeno svira. Kamera je tako dugo na ženi koja isprva gleda u njega suznim očima. Mi gledatelji pomislimo (ili se nadamo) da je sretna što se vratio i da su to suze radosnice. Zatim se kamera prebaci na Vozača. On isto nešto marljivo popravlja, nešto bez čega auto ne bi mogao voziti. Kad se kamera vrati na nju, ne vidimo više isti pogled i sad više ne moramo nagađati. Ona misli o njemu, više je ne usrećuje ideja obitelji sa svojim mužem. Ovdje bih istaknuo opet naslov filma. Na engleskom glagol drive može imati svrhu izražavanja nečijih unutarnjih motiva. Ono što nju ‘pokreće’ (what drives her) je obitelj i njezin muž, ili je barem bilo tako.
Ono što Vozača pokreće su auti, ili je barem tako bilo. Vidimo kako miče lampu i ne izgleda ispunjeno. Pjesma u pozadini koja govori: You keep me under your spell nije više nimalo apstraktna i dobiva jasno značenje. U sljedećoj sceni oboje izlaze na hodnik te se opaze.
I was going to call the cops.
I wish you would.
Na kraju, čin broj tri.
Otac je u problemima i stari život mu ne daje mira. Prijete mu i obitelji, što uznemiri i Vozača te on nudi svoju pomoć. Spreman je poduzeti nešto, no na svoj stari način: bit će vozač.
Stvari pođu po zlu i otac biva ubijen, a i Vozač pri tome zamalo nastrada. To ga naljuti i ubrzo se pokaže da je i on iznimno opasan i spreman na nasilje. Pomalo nas šokiraju njegove prijetnje ženi koja je bila s njima u pljački, ali se još uvijek držimo za njegovu relativnu smirenost.
No onda stvari postaju još ozbiljnjije.
Vozač ubije dvojicu ljudi koji su išli za njima sa sačmaricom. Ako nas to nije iznenadilo, njegova netaknuta smirenost vjerojatno je.
Odlazi kod mafijaša i probada mu ruku i prijeti se da će mu zabiti metak u glavu čekićem. Takvo što ne radi netko tko je običan automehaničar i normalan tip. Zna što radi i s njim nema zafrkancije. Nije on od jučer, a mi smo mislili da je.
Ono što je možda vrhunac zvijeri koja je u njemu je premlaćivanje čovjeka u dizalu do smrti i još malo više. Kakva je to zvijer? Gdje je onaj dobar tip kojeg smo gledali do sada? Je li on zapravo cijelo vrijeme bio zvijer? Možda bismo mogli ići logikom: nitko nije zvijer, nego su okolnosti te koje su ga natjerale da napravi to što je napravio. Međutim, s druge strane, ako uzmemo činjenicu da se ovo dogodilo u svega par dana, ne možemo reći da se promijenio baš tako brzo.
Smatram da nam njegova jakna sa škorpionom može nešto reći o ovome. Jakna je namjerno prikazivana tijekom filma u više navrata.
Škorpion je mirna životinja koja nije fizički jaka. Ono što škorpion ima i čega se boje svi na svijetu je njegov otrov u repu. Škorpion nije agresivna, ni razdražljiva, a ni životinja slabog fitilja. Ne napada iz čista mira. Unatoč tome, škorpioni su, možemo reći, vrlo emotivni i kada reagiraju, reagiraju cijelim bićem. Kada mrze, mrze cijelim bićem. Njihove reakcije su porazne i zastrašujuće (priču čujemo i u filmu).
Prema tome, on je cijelo vrijeme bio opasan, otrovan i sposoban za nasilje. Ali kako? Zar ‘samo vožnja’ može tako iskvariti i izmijeniti čovjeka? Zar i mala veza sa pljačkom i nasiljem znači upletenost u nju? Zar se ne može koketirati sa nemoralnim? Zar se ne može pregovarati sa zlom?
Može li se ‘samo voziti’? To je pitanje koje film postavlja svima nama i možda nam želi reći: ne možeš.
Među zadnjim scenama u filmu je sjena od Vozača na kojoj se jasno očituju njegove vozačke rukavice. Kao da nas podsjeća na ono što smo za njega mislili do tada: on je vozač, ništa drugo.
I tako film završava. Škorpion ubija žabu i sam umire.
Autor: Ivan Bašić