Nova godina – novi mi. Ili ipak, stari mi s ponešto drugačijim mindsetom? Imamo volju, imamo želju, no kako sprovesti odluke u djelo i realizirati ih? Odgovore na ta pitanja pokušali smo dobiti na webinaru Inkubatora izvrsnosti poznatog pod nazivom „Kako ostvariti ciljeve u novoj godini“ koji je održala Kata Jozović, voditeljica Inkubatora izvrsnosti.
Zašto ne ostvarujemo novogodišnje odluke?
Prvo, moramo odgovoriti na neka (vrlo komplicirana) pitanja. Možda na ono: „Zašto ne ostvarujemo novogodišnje odluke?“
1. Zato što nemamo poticajnu okolinu ili je ne stvaramo.
2. Zato što nismo odredili prioritete.
3. Zato što nismo postavili ciljeve.
4. Zato što ne prepoznajemo smisao.
5. Zato što nismo emotivno vezani uz cilj.
6. Zato što se oslanjamo samo na motivaciju.
Problemi s ostvarenjem ciljeva
Predavačica Kata Jozović navodi probleme s ostvarenjem ciljeva, a koji su često kradljivci vremena:
- Mi i okolina
- nejasni prioriteti
- nesposobnost delegiranja
- nekvalitetna komunikacija
- neorganiziranost
- usputni zadatci
Jozović zaključuje da je organizacija motivacijski booster.
Motivacija
Provedeno je istraživanje o motivaciji, koje kaže da „osobe koje znaju kako sebe motivirati su zadovoljnije svojim životom, odnosima i poslom, više zarađuju i osjećaju se ispunjenijima.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Motivacija je istovrsna vještini, a prvi je korak za uspješnu motivaciju osjećaj da imamo kontrolu. O tome svjedoči jedan provedeni eksperiment: „ljudi više motivirani za izvršavanje teških zadataka kada se ti poslovi predstavljaju kao odluke, a ne kao zapovijedi.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Motivacija ponekad podrazumijeva kontrolu, što označava unutarnji i vanjski osjećaj kontrole.
Vanjski osjećaj kontrole vrlo često znači nezadovoljstvo, stres, osjećaj nemoći; dok unutarnji osjećaj kontrole otkriva veći uspjeh onih koji imaju osjećaj kontrole nad vlastitim životom.
Eksperiment
Godine 1998. proveden je eksperiment među učenicima 5. razreda. Zadatak i pohvale podijeljeni su na temelju prirodnog talenta i napornog rada. U drugom krugu zadataka učenice se procjenjivalo prema onima koji su hvaljeni zbog prirodnog talenta i na one koji su hvaljeni za svoj naporan rad.
- „učenici hvaljeni zbog prirodnog talenta: u drugom su se krugu usredotočili na lakše zadatke, bili su manje motivirani i rekli su im da eksperiment nije bio naročito zabavan.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
- „učenici hvaljeni za svoj naporan rad: birali su teže zagonetke, dulje su im se posvetili i dobili bolje rezultate, rekli su im da je eksperiment bio jako zanimljiv i zabavan.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Je li motivacija sve što nam treba?
Ponekad je dobro „Pitati se zašto?“ Pitati se o smislu – o afirmaciji naših vrijednosti i ciljeva.
Što biologija govori o marketingu?
Nadalje, Jozović govori o 3 čimbenika koja su povezana s tri točke Zlatnog kruga.
- „Neokorteks je podudaran s pitanjem ‘što i kako’. Neokorteks je odgovoran za sva tvoja racionalna i analitička promišljanja te jezik.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
- Druga dva temeljna i glavna čimbenika su ‘zašto’ – „čine tvoj limbički sustav koji je odgovoran za tvoje emocije, povjerenje, odanost i sve odluke.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
- Kada krenuti sa što i kako – „nema emocije, nema povratne informacije ni poticaja na djelovanje; drugi razumiju što se događa, o čemu je riječ, ali to ih ne motivira na djelovanje.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
- Kada krenuti sa zašto – „onda se obraćaš točno onom dijelu koji izaziva reakciju. Taj dio upravlja emocijama, ponašanjem i potiče na djelovanje.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Istraživanja o planiranju/postavljanju ciljeva
Jozović navodi da samo „oko 3 % odraslih ima jasne, napisane ciljeve. Ti ljudi postižu pet do deset puta više od ljudi jednakog ili boljeg obrazovanja i sposobnosti, ali koji, iz bilo kojeg razloga, nikada nisu odvojili vrijeme da napišu što točno žele.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Poznato je da „svaka minuta provedena u planiranju uštedi čak deset minuta u izvršenju. (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Neki smatraju da je teško isplanirati dan, no potrebno je samo oko deset do dvanaest minuta kako biste isplanirali svoj dan. Malo ulaganje u vrijeme uštedjet će vam najmanje dva sata na dan. Dobro nam je znana krilatica 4P: Prijevremeno Planiranje Prevenira Propast
Planovi i SMART metoda
„Plan može mijenjati samo onaj tko ima razrađen plan.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
SMART metoda može nam pomoći u određivanju ciljeva. Dobro definirani ciljevi trebali bi biti:
- S – Specific: jasno definiran
- M – Measurable: mjerljiv
- A – Achievable: ostvariv
- R – Relevant: relevanatan
- T – Time bound: vremenski ograničen
Rastezljivi ciljevi
Radnici su proveli sate i pomno pazili da njihovi ciljevi udovolje svakom SMART kriteriju, ali su utrošili mnogo manje vremena na to da promisle jesu li ciljevi vrijedni ostvarivanja.
Eksperimenti su ukazali na činjenicu da „ljudi za SMART ciljeve često postavljaju najlakše zadatke i postanu opsjednuti ostvarenjem, a pauziraju realizaciju stvarnih prioriteta.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Što definira rastezljive ciljeve? Cilj koji je toliko ambiciozan da često u početku ne bismo mogli opisati kako ćemo ga postići, jest rastezljiv cilj.
Istraživanja – rastezljivi ciljevi
Istraživanja su pokazala da „ako je dugoročni/rastezljivi dovoljno odvažan, može potaknuti inovacije, a može izazvati paniku i uvjeriti ljude da je uspjeh nemoguć jer je cilj prevelik i nedostižan.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022) Rješenje je flow.
Flow
Flow je „stanje potpune uronjenosti i koncentracije – fokusiranost na ono što jedino stvarno – a to je sada/zadatak koji imamo pred sobom. Zadatak koji nam je dovoljno izazovan, vrijedan, da dok ga radimo nismo svjesni ni koliko je sati prošlo, da smo gladni i sl. Nema vanjskih smetnji, svijest o vlastitim snagama i vještinama.“ (Inkubator izvrsnosti, 2022)
Naš cilj
„Cilj treba biti 4 % iznad naših trenutnih mogućnosti.“
Inkubator izvrsnosti, 2022
Zaključna misao
„Ako si najpametniji u prostoriji, u krivoj si prostoriji.“
Inkubator izvrsnosti, 2022