Razgovarali smo s Davorom Ćikovićem, osnivačem brenda pero® koji je sa svojom obitelji krenuo u veliku i zaista hvale vrijednu inicijativu, a to je učiniti našu svakodnevicu, naš dom, kao i svijet slobodnim od otrovnih kemikalija koje su prisutne u raznim sredstvima koja koristimo u kućanstvu tijekom čišćenja. Što je ovog diplomiranog studenta agronomije potaknulo da krene u poduzetničke vode i da baš tako očuva prirodu u gore navedenom području, Davor skromno odgovara:
Već sam tijekom studija agronomije odlučio kako ću svoj životni put graditi daleko od umjetnih kemikalija, pesticida i gnojiva koji se masovno koriste. Nakon studija i par propalih poslova, odlučio sam skupiti hrabrosti i pokrenuti vlastiti posao. Kada sam 2016. godine izašao na tržište s bio proizvodima, u Hrvatskoj nitko nije proizvodio takva sredstva. Tada su potrošači bili skeptični prema takvoj vrsti proizvoda, no s vremenom se situacija promijenila. Globalizacija je uvelike utjecala na ekološku svijest potrošača što je povećalo interes i potražnju za ekološki prihvatljivim načinima za čišćenje. Događaju se klimatske i prirodne promjene, a čovjek više ne želi biti pasivni promatrač toga te želi povećati pozitivan učinak na svoje okruženje i prirodu. Moj cilj je širiti krug naših potrošača, odnosno potaknuti skeptike koji ne vjeruju u djelotvornost bio proizvoda i mlade koji tek kreću s čišćenjem da naše proizvode prepoznaju kao zanimljiv odmak od uobičajenih sredstava za čišćenje i vide širu sliku našeg poslovanja. Želim da potrošači svojim iskustvom korištenja pero® proizvoda promjene svoje navike o kojima prije nisu razmišljali.
Zašto baš naziv pero® – Prskaj od sreće i kako je došlo uopće do naziva brenda te što on svima znači u firmi, dobivamo zanimljiv odgovor:
Naziv branda pero® došao je spontano, brainstormanjem ideja koje bi mogle biti zanimljive i drugačije, a opet smislene. Pero® podsjeća na nekoga tko pere, a na čakavskom narječju zapravo znači list. U skladu s našim sloganom koji glasi “Prskaj od sreće”, podržavamo različite eko akcije. Najnoviji projekt je pošumljavanje Dalmacije u sklopu Boranke, a od ostalih projekata mogu spomenuti obnovu planinarskog doma na Mosoru te projekt “Dalekovod u divljinu” na otoku Cresu.
Sastojci su ključ uspješnosti pero® proizvoda koji su, osim što predstavljaju osvježenje i inovativnost na hrvatskom tržištu, pomno birani kako bi u kućanstvu ili na bilo kojem drugom mjestu gdje ih potrošači odluče koristiti bili i više nego učinkoviti. Koje sve sastojke koriste za svoja sredstva čitamo u sljedećim redcima:
Sastojci pero® proizvoda su na bazi prirodnih minerala i bilja, a 85% sastojaka je hrvatske proizvodnje. Svi sastojci dolaze iz održivih prirodnih izvora te su biorazgradivi, nekancerogeni i netoksični. Proizvodi, između ostalog, sadrže etanol, glicerin, limunsku kiselinu, natrijev bikarbonat koji čine dom čistim i sigurnim, odnosno štite naše dišne puteve, naše voljene i brzo se razgrađuju u okolišu. Prepoznatljivost branda čine eterična ulja mediteranskog bilja koja su točka na i svakog pero® proizvoda. Eterična ulja stvaraju osjećaj ugode, fino mirišu te imaju antibakterijska i antivirusna svojstva. Bitno nam je da potrošači znaju što se nalazi u proizvodima koje unose u svoje domove. Kombinacijom prirodnih sastojaka i eteričnih ulja stvaramo učinkovita sredstva za čišćenje. Svi sastojci proizvoda su transparentno navedeni na etiketama, a dodatno objašnjeni na našoj web stranici.
Koje sve proizvode trenutno imaju u ponudi i planiraju li ponuditi tržištu još novih, Davor iznosi zanimljive podatke, kao i nove projekte pero® branda:
U našoj ponudi možete pronaći dezinficijense za ruke i površine, koncentrirane deterdžente za pranje i njegu rublja, ručno pranje suđa te pranje podova i površina, odmašćivač, sapune za ruke, lice i tijelo, sredstva za čišćenje kupaonice i kamenca, WC gel te višenamjensko sredstvo za čišćenje. Za odmašćivač, višenamjensko i sredstvo za čišćenje kupaonice postoje refill verzije, dok su deterdženti za pranje rublja u varijanti od 3L. Za potrošače to znači praktičnije pakiranje i manje plastike. Najnoviji proizvod iz pero® pogona je dezinficijens s blendom eteričnih ulja “Živili”. Najlakše je reći blend eteričnih ulja jer dezinficijens sadrži eterična ulja naranče, klinčića, geranija, ylang ylanga, anisa i limuna. Svojim mirisom će zbilja stvoriti pravu atmosferu svakog doma. Također, zero waste ekološki proizvodi za čišćenje su u zadnjoj fazi izrade. Projekt pero® zero je financiran kroz program “Pokreni nešto svoje”. Od 247 prijavljenih projekta, mi smo jedni od 6 sretnika koji su dobili bespovratnu financijsku potporu u iznosu od 74 000 kuna. Radi se o proizvodima koncentriranima u doze, zapakirani u vodotopivu foliju, postojanu za čuvanje, a u vodi rastopivi. To je prvi takav proizvod na hrvatskom tržištu. Potrošači će sami moći smiješati proizvod koji im treba, mućkajući 0.5L vode s dozom.
Pošto je pero® firma u kojoj dominiraju samo i isključivo proizvodi bazirani na prirodnim sastojcima, zapitali smo se spada li ambalaža u koju pakiraju svoje proizvode u reciklažni otpad.
Boce u kojoj se nalaze proizvodi napravljene su od 100% reciklirajuće ambalaže. Visoko je prozirna, omogućuje uvid u sadržaj samog proizvoda i potvrđuje transparentnost o formulaciji sastojaka. Čepovi i rasprskivači, izrađeni od PEHD, PELD i EVA plastike, također se mogu reciklirati. U Rijeci se proizvodi mogu kupiti rinfuzo, odnosno u zgradi Čistoće u samom centru grada nalazi se samoposlužni aparat gdje Riječani mogu napuniti svoje plastične ili staklene boce.
Čim čuvaju prirodu kao i osobe koje koristeći njihove proizvode ne udišu otrovne kemikalije, sigurno su prijatelji životinja na kojima ne vrše testiranja. Čime garantiraju kvalitetu svojih proizvoda i kako testiraju njihovu učinkovitost saznajemo u sljedećim rečenicama:
Proizvodi ponosno nose ECOCERT certifikat koji jamči da je najmanje 99,92 % proizvoda prirodno ili prirodnog podrijetla te biorazgradivost ambalaže. Naravno da proizvodi nisu testirani na životinjama, već u Zavodu za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar gdje se analizira sastav i biorazgradivost svakog proizvoda.
Kakva je reakcija ljudi, kupuju li proizvode i kakvi su njihovi komentari, Davor u malo riječi sažima sveukupni ostavljeni utisak na hrvatske potrošače:
Dojmovi potrošača su odlični, prepoznali su pero® proizvode te nas hvale na društvenim mrežama.
U kojim sve gradovima kupci mogu pronaći pero® proizvode i planiraju li se širiti i dalje otkriva sljedeći ulomak:
Sve lokacije na kojima se prodaju proizvodi možete pronaći na našoj web stranici.
Stranica je user-friendly i lako se možete snaći. Na stranici samo odaberete grad za koji vas zanima gdje se prodaju pero® proizvodi i dobijete listu ponuđenih dućana. Ponosimo se što se naši proizvodi prodaju u većini hrvatskih gradova u dm drogerijama Markt d.o.o., Mini mljekara Veronika, Tvornici zdrave hrane, itd.
Osim spomenute web stranice, svi zainteresirani za pero® proizvode dodatne informacije kao i slike proizvoda mogu pronaći na Facebook stranici firme, kao i na Instagramu.
I za kraj, što biste poručili svim mladima u Hrvatskoj koji razmišljaju krenuti u poduzetničke vode?
Svim mladim budućim poduzetnicima koji razmišljaju pokrenuti svoj business, želim puno hrabrosti, strpljenja, truda i volje. Uz dobru ideju, naravno!
Ukoliko voliš čišćenje i zainteresirali su te pero® proizvodi, znaš koji je sljedeći korak. Zaista očuvanje prirode kao i vlastitog zdravlja počinje upravo od našeg doma. Stoga drugi put kad kupujemo proizvode za čišćenje razmislimo koje se zaista isplati uzeti.