Božić i božićna atmosfera, pravo su vrijeme za izradu fenomenalnih i nezaboravnih slika s Adventa, a kuhano vino i kobasice – samo su kap u moru raznih božićnih ponuda koje možemo pronaći gotovo u svakome gradu. No, ono čemu smo ipak postali svjedoci jest gubitak onoga duhovnoga, a snažan porast materijalnoga što nam, svaki Božić, zaokupi misli o raznoraznim poklonima koje moramo kupiti, koliko novaca moramo potrošiti i što obući kako bismo na fotografijama ispali što bolje i što „božićnije“. No, koliko sve to uistinu predstavlja pravu bit Božića?
„Užurbani Božić“
Kao što smo mogli i primijetiti, već nam početkom studenoga modne industrije i televizijske reklame nagovještaju Božić kao vrijeme posebnog načina odijevanja, božićni ukrasi nalaze se gotovo u svim izlozima, a božićne reklame uvelike su se počele vrtjeti na raznim televizijskim programima. Sve to, uvelike nas prisiljava na samu pomisao o Božiću skoro dva mjeseca ranije, ne dopuštajući nam da proživimo jesenske dane i mirne jesenske šetnje gradom. Panika oko poklona zahvaća nas i puno prije negoli zakoračimo u sam prosinac, a mediji jednostavno ne dopuštaju da od te panike odlutamo. Samim time, postepeno se razvio i trend fotografiranja svega oko nas što „ima“ veze s Božićem i blagdanskom atmosferom. Raznorazni ukrasi, okićena drvca, umjetni snijeg i početak Adventa – elementi su (post)modernističkoga Božića kojega smo svi, bili vjernici ili ne, objeručke prihvatili.
Ništa bez fotografija
Šećući gradom, možemo primijetiti mnoštvo koje, držeći selfie štap ili profesionalnu kameru, nastoje uslikati što originalniju fotografiju koja pritom nikoga neće ostaviti ravnodušnim. To ni ne čudi, s obzirom na to da je vrijeme u kojemu se nalazimo praćeno silnim utjecajem društvenih mreža i tehnologijom. No, ono što čudi jest to koliko smo postali „vezani“ uz te fotografije, da si čak možemo postaviti i pitanje: „Proživljavamo li zaista taj trenutak?“ te „Jesmo li uopće svjesni trenutka u kojemu smo se fotografirali ili to pak radimo iz čiste želje da pokažemo drugima kako je nama lijepo i na što sve možemo potrošiti novac?“. Razna se pitanja ovdje mogu postaviti, no jedno je sigurno – današnji život i proživljavanje istoga, sveo se na društvene mreže i prezentaciju nas samih kroz njih. To, dakako, djeluje vrlo tužno, posebice kada je u pitanju sam Božić i božićno vrijeme.
Božić nekad i sada
Božić koji je nekada zračio brigom i toplinom prema drugima, praštanjem i mirenjem te dijeljenjem, sveo se na masovno trošenje novca, sve veću zaradu i što bolju vanjštinu. Većina ne mari za onu unutarnju prašinu koja je nastala sveopćim taloženjem materijalnim, što nas je i dovelo na sam rub slavljenja Božića kao „svetoga“. Nažalost, upravo nam je taj „rub“ neophodan kako bismo se na društvenim mrežama predstavili u najboljem svijetlu božićnih gradskih lampica i blještavila, dok se, s druge strane, u zatamnjenome kutu grada, skrivaju osobe koje ni ove godine neće okusiti blagodati božićnoga stola i darivanja.
A da se od božićnih fotografija može i profitirati, govori nam i sama činjenica kako u samome centru grada Zagreba tijekom Adventa djeluju i razni fotografi koji svojim polarnim fotoaparatom nastoje uslikati vas i vaše bližnje, a sve po cijeni od 30 kuna za jednu fotografiju.
Što bismo mogli zaključiti?
Početak modernoga Božića, uvelike je narušio tradicionalna božićna slavlja i običaje, predstavivši pritom Božić kao materijalno dobro koje se može proizvesti, kupiti i potrošiti. Gotovo cijeli prosinac, postao je sredstvo zarade i uporabe, lažne percepcije zajedništva i topline, a božićne fotografije s Adventa – pravi božićni trend. I ne samo trend, nego i više od toga. Opterećenost „savršenim“ Božićem, uvelike nas je udaljilo od prvobitne slike Božića kao blagdana koji nam treba služiti prvenstveno za osobni mir, a potom i za zajedništvo s bližnjima. „Kako financijski preživjeti Božić“, „Gdje kupiti najbolje stvari za pravu božićnu atmosferu vašega doma“ i „Kako se obući u ovo božićno doba“ – samo su neki od naslova koje možemo pročitati na raznim internetskim stranicama koje nam zaokupljaju misli i narušavaju unutarnji mir i pravi duh Božića. Mogli bismo zaključiti da se današnja Božićna radost mjeri u komentarima i lajkovima na društvenim mrežama, što predstavlja sve – osim onoga istinskoga mira kojega želimo osjetiti svakoga Božića.