Kako je nastao pojam „cjeloživotno učenje“?
Cjeloživotno učenje razvijeno je kao pojam još u šezdesetim godinama 20. stoljeća, a „odgovor je na problem neusklađenosti između obrazovanja mladih i odraslih.” (Pastuović, 1999.) Gotovo jednakog značenja pojmu cjeloživotnog učenja jest pojam cjeloživotnog obrazovanja, međutim spomenuti pojmovi nisu istoznačni. Obrazovanje se odnosi isključivo na organizirano učenje, a učenje je obuhvatniji „koncept koji uključuje i nenamjerno, neorganizirano i spontano stjecanje znanja te se može provoditi cijeli život.“ Devedesetih se godina u Europi polako počinje formirati pojam cjeloživotnog učenja „kao politika koja odgovara na probleme ekonomske krize i povećane nezaposlenosti” (Žiljak, 2005). U tome periodu više ne biva fokus na obrazovanju, „koje je institucionalizirani i organizirani proces“, nego se fokus pomiče na cjeloživotno učenje, koje se odnosi na sve vrste učenja u svim životnim situacijama. (Tjedan cjeloživotnog učenja, 2022)
Tjedan cjeloživotnog učenja
Manifestacija Tjedna cjeloživotnog učenja nacionalna je kampanja na temu obrazovanja, a glavni joj je motiv „podizanje svijesti o važnosti učenja i obrazovanja.“ (Tjedan cjeloživotnog učenja, 2022). Riječ je o UNESCO-ovoj inicijativi koja se počela obilježavati 1999. godine, a pridaje joj se pozornost u velikom broju zemalja na svim kontinentima kako bi se ljude potaknulo na cjeloživotno učenje, kulturu učenja te kako bi se osnažila osobna motivacija.
U Tjednu cjeloživotnog učenja organizirane su brojne aktivnosti u kojima se promiču razni oblici učenja. Organizatori Tjedna ne žele da na učenje gledamo kao na jednodimenzionalnu iskustvo, kao što je formalno školovanje ili da se ono tiče isključivo mlađe životne dobi – učenje je moguće kroz „razne neformalne oblike, tečajeve, radionice, predavanja, kao i samostalno (npr. čitajući), a vrijedan oblik učenja je i učenje kroz iskustvo (radno, životno, itd.).“ (Tjedan cjeloživotnog učenja, 2022). Važno je naglasiti da je potrebno učiti u svakoj životnoj dobi – od predškolske dobi do duboke starosti.
Kampanja o važnosti cjeloživotnog učenja kreirana je s namjerom da građani „na neposredan, često i neformalan način“ osvijeste da je obrazovanje i učenje važno. (Tjedan cjeloživotnog učenja, 2022). Svaka godina obilježavanja donosi veliki broj novih aktivnosti – „od predavanja, radionica, okruglih stolova do koncerata, izložaba, pa i biciklijada.“ (Tjedan cjeloživotnog učenja, 2022). Povodom Tjedna cjeloživotnog učenja, mnoge institucije pozivaju sve građane na dane otvorenih vrata i ostale sadržajno slične aktivnosti, koje za cilj imaju familiziranje javnosti sa svojim radom.
Tjedan cjeloživotnog učenja u Hrvatskoj organizira se po šesnaesti put. Važno je prepoznati važnost cjeloživotnog učenja i posjetiti Tjedan cjeloživotnog učenja, kako biste počeli cijeniti ono što je uistinu važno – znanje!