Ne tako davne 2018. godine, zahvaljujući inicijativi Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a, pokrenut je projekt Dani medijske pismenosti. Prvi Dani medijske pismenosti održani su pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja, a ta se tradicija nastavila i ove godine. Ovaj projekt podržavaju i mnogi drugi partneri kao što su Fakultet političkih znanosti u Zagrebu, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Hrvatski filmski savez, Vern, Hrvatski audiovizualni centar, a u projekt su uključeni mnogi vrtići, škole, knjižnice, kina i drugi sudionici.
Ovaj je projekt prvenstveno namijenjen djeci i učenicima, roditeljima, ali i samim učiteljima i nastavnicima koji medijsku pismenost provode kao međupredmetnu temu u nastavi. Upravo je iz tog razloga nastao i portal medijskapismenost.hr kao platforma na kojoj se djeci, mladima, ali i odraslima, pruža pomoć u razumijevanju medija i medijske pismenosti. Kroz različite edukacije, materijale za odgojitelje i nastavnike, primjere iz prakse te savjete stručnjaka, učenike se podučava o informacijama, dezinformacijama i lažnim vijestima, utjecajima društvenih mreža te ostalim medijskim sadržajima.
Što je medijska pismenost?
Medijska pismenost zasigurno je jedan od pojmova o kojem se u zadnjih nekoliko godina sve više raspravlja. S obzirom na to da su mediji svuda oko nas, pojavila se i potreba o medijskom obrazovanju, odnosno medijskoj pismenosti. Razvoj informacijsko-komunikacijskih tehnologija, ali i tehnologija općenito, doveo je do velikog broja mladih koji su svakodnevno okruženi različitim informacijama, pretežito na društvenim mrežama. Vrlo je često u moru informacija kojima smo svaki dan okruženi, teško procijeniti sadržaj tih informacija te prepoznati i filtrirati točne od netočnih. Upravo je iz tog razloga došlo do sve veće potrebe za medijskim obrazovanjem mladih, ali i odraslih.
Danijel Labaš, izvanredni profesor na Hrvatskim studijima, ističe da se „medijskim odgojem i obrazovanjem pokušava ojačati korisnike medija, nastoji ih se upoznati s medijima i njihovim funkcioniranjem te ih podučiti na koji način mogu postati svjesni i kritični korisnici najrazličitijih medijskih sadržaja, osobito onih koji nam se danas prenose putem novih medija, interneta i društvenih mreža“.
Ovogodišnja tema
Dani medijske pismenosti tradicionalno se odvijaju u mjesecu travnju, a ove godine od 24. do 30. travnja. Ovogodišnja tema Dana medijske pismenosti jest „U ravnoteži – i online i offline“ s ciljem osvješćivanja o jakom i, ponekad negativnom, „utjecaju društvenih mreža na mentalno zdravlje djece i mladih“ (medijskapismenost.hr). Osim toga, ovogodišnji Dani medijske pismenosti važnost pridaju i problemu sve veće pojave dezinformacija te važnosti kritičkog promišljanja. U sklopu ovogodišnjih Dana medijske pismenosti, učenici osnovnih i srednjih škola imali su mogućnost sudjelovati u filmskom natječaju Agencije za elektroničke medije, UNICEF-a i Hrvatskog filmskog saveza te osmisliti i prijaviti film na temu „Odnosi i prijateljstva – online i offline“. Bila je to samo jedna od mnogih isplaniranih aktivnosti, a sve planirane događaje za ovu godinu možete provjeriti na portalu medijskapismenost.hr. Događaje najviše organiziraju upravo mladi iz osnovnih i srednjih škola, ali i knjižnice, Hrvatska mreža školskih knjižničara, dječji vrtići te razne udruge.
Iako je jasno da je medijska pismenost neizostavna potreba djece i mladih, u hrvatskim školama medijska pismenost još nije zaživjela niti kao izborni niti kao zaseban predmet. Shodno tome, potrebno je zalagati se za sve veću obrazovanost djece i mladih u okviru medija i medijskih sadržaja te za što višu razinu kritičkog mišljenja u kontekstu pretraživanja, čitanja i shvaćanja medijskih informacija. Dani medijske pismenosti izvrstan su projekt kojim se barem nekoliko dana u godini posveti važnosti medijskog obrazovanja.