Kad se govori o djeci s posebnim potrebama, u većini se slučajeva misli samo na djecu s teškoćama u razvoju ili učenju. No u kategoriju djece s posebnim potrebama spadaju i darovita djeca. O njima se priča vrlo malo, a ovaj članak posvećen je upravo njima, darovitim učenicima.
Daroviti đaci – oni koji se ističu ili svojim vrlo visokim stupnjem općega intelektualnog razvoja ili pak izrazitim razvojem samo određenih sposobnosti koje ih, u odnosu na ostale đake čine naprednijima. (Grgin, 1996)
Kako prepoznati darovite učenike?
Već u najranijoj dobi i nižim razredima osnovne škole možemo prepoznati darovite učenike. Neki od pokazatelja darovitosti su sljedeći:
- Učenik razumije složene i apstraktne ideje
- Voli čitati i razumije pročitano
- Izrazito proširenog vokabulara
- Shvaća složene matematičke koncepte
- Pokazuje inicijativu i originalnost u radu
- Voli intelektualne izazove
Gledajući u praksi, daroviti se učenici često dosađuju na satu, brzo (i točno) riješe zadatke i tada ometaju druge. Neupućeni učitelji mogli bi se žaliti na takve učenike i govoriti za njih da su nemirni, nestašni, da ometaju nastavu. Ipak, treba se zapitati je li učenik stvarno nemiran i ometa li namjerno ostale učenike u radu ili se zapravo radi o darovitom učeniku kojemu su postavljeni zadaci prejednostavni.
Za takve je učenike uvijek dobro imati dodatne zadatke, radne listiće i zaduženja kako ne bi ometali druge u radu, ali i kako bismo njegovali njihove talente i „brusili” taj dijamant od najranijih dana.
Što ako društvo i sustav ne prepozna darovitog učenika?
Ako je točno da više od 50% darovitih učenika ne prolazi dobro u školi, razlog tomu upravo je to što ih nitko nije prepoznao kao darovite učenike. Često su neprimijećeni, ne pruža im se prilika da pokažu i razviju svoj talent. To dovodi do frustracije, loših ocjena, neposluha, ometanja drugih kako bi privukli pažnju na sebe.
Kako pomoći darovitim učenicima?
Daroviti učenici danas su u većoj mjeri prepoznati i nude im se različiti pristupi. Učitelji mogu učenicima ponuditi obogaćeni program ili akceleraciju. Akceleracija je pristup u kojem učenik može završiti svoje osnovno obrazovanje u vremenu kraćem od propisanog. Tako učenici u jednoj školskoj godini mogu završiti dva razreda.
Program rada s darovitim učenicima obuhvaća:
- povećan rad učitelja s darovitim učenicima,
- nabavu potrebne nastavne opreme i literature,
- pristup posebnim izvorima znanja,
- državna i međunarodna natjecanja darovitih učenika u organizaciji nadležnog ministarstva za obrazovanje i drugih subjekata koji za to imaju odobrenje ministarstva nadležnog za obrazovanje te
- poticajna sredstva učenicima za stipendije, nagrade i drugo. (Izvor: Ministarstvo znanosti i obrazovanja)
Ono što valja istaknuti je to da društvo mora znati da daroviti učenici postoje, njih je potrebno prepoznati, usmjeriti, poticati i ohrabrivati. Moramo se osvijestiti i znati načine na koje ćemo pristupati darovitim učenicima jer i njima je potreban prilagođeni program, program koji će im pomoći da maksimalno iskoriste svoj potencijal. To se odnosi na roditelje, učitelje, stručne suradnike i ravnatelje, ali i na društvo općenito. Učitelj ima važnu ulogu u prepoznavanju i poticanju učenikove darovitosti, mora biti veliki edukator, ali prije svega, mora biti motivator. Nije cilj samo prepoznati darovitog učenika, nego mu pomoći da se razvija, da koordinira svoje aktivnosti i da se njegova darovitost realizira.
Izvori:
T. Grgin (1996). Edukacijska Psihologija, Naklada Slap, Jastrebarsko
George, D: Obrazovanje darovitih: kako identificirati i obrazovati darovite i talentirane u talentirane učenike, Educa Zagreb 2005 Educa, Zagreb, 2005.
Vlahović-Štetić, V.: Daroviti učenici: teorijski pristup i primjena u školi, IDIZ, Zagreb, 2005.