mimladi

Vraćamo li se u kazalište? – najava programa za jesen/zimu 2021./2022.

Koliko nam nešto znači često shvatimo tek kada to nešto izgubimo. Osobno nisam mogao niti zamisliti koliko mi odlazak u kazalište znači sve dok zbog korone kazališta nisu stavila lokot u bravu. Da se odmah u startu razumijemo, ova moja tvrdnja nije obično foliranje nekoga tko je kazalište vidio samo s vanjske strane fasade i to petkom ili subotom navečer kada se u vrijeme korone ispred kazališta družilo.

Prije korone nisam baš bio  kazališna posvuduša, ali imao sam naviku gotovo svaki mjesec otići na neku predstavu. I onda je  početkom 2020. godine i dolaskom korone sve naglo prestalo. Kao svojevrsna alternativa odlasku u kazalište ponudilo nam se kazalište online. Neko vrijeme na YouTubeu smo mogli pogledati desetke predstava. Radilo se  predstavama poznatih i popularnih naslova koje su igrale renomirane kazališne kuće. Tako smo mogli gledati predstave iz HNK, Kerempuha, kazalište Mala scena, Zagrebačko kazalište mladih i drugih kazališta koja su se prebacila na online predstave.

Na početku mi se ovaj koncept svidio i optimistično sam mu pristupio. No brzo sam se razočarao. Snimke predstava jednostavno nisu bile dobre, ton je na trenutke bio loš, a ona posebna atmosfera i energija kazališta potpuno se izgubila. Nakon tri odgledane predstave: Ciganin, ali najljepši, Tko pjeva zlo ne misli i Dobar vojnik Švejk odlučio sam prekinuti agoniju.

Online predstave jednostavno nisu dobre i šlus. I baš  zato se posebno veselim što možemo ponovo ići u kazalište i uživati u predstavama uživo.  Pa pogledajmo što se ovu jesen nudi.

Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu.

Kao što, vjerujem, znate HNK u Zgrebu nudi drame, opere i balete.

Drama

Ove jeseni od drama možemo pogledati:

  • Drama 64.

Drama 64 nova je drama višestruko nagrađivane autorice Tene Štivičić. Autorica u ovoj drami razotkriva intimu suvremenog bračnog para koji se lomi pod teretom očekivanja kako onih vlastitih, tako i onih koje im nameće društvo.

  • Aretej

Aretej ili legenda o svetoj Ancili rajskoj ptici je drama koju je napisao Miroslav Krleža.  Ova drama predstavlja povijesnu alegoriju s elementima fantastike, a adaptaciju teksta za ovu izvedbu napravio je Vid Adam Hribar. Ako pogledamo glumačku postavu u kojoj se nalaze velikani zagrebačkog HNK, možemo zaključiti kako će ovo biti dobra predstava.

  • Idiot

Radi se o poznatom djelu ruskog pisca Fjodora Mihajloviča Dostojevskog u kojoj glume poznata imena kao što su Gordan Grgić, Jadranka Đokić, Bojan Navojec i drugi.  Vjerujem kako predstava ovako kvalitetnog naslova i još kvalitetnije glumačke postave nikoga neće ostaviti ravnodušnim.

  • Revizor

Ovdje se također radi o poznatom djelu velikana ruske književnosti Nikolaja Vasiljeviča Gogolja. Kazališnu adaptaciju ovog književnog djela gledao sam prije par godina u kazalištu Komedija i moram priznati da me predstava oduševila.

Opera

Osobno nisam neki veliki ljubitelj niti poznavatelj opere pa ne mogu dati svoj sud o komadima koji se pokazuju, a na stranicama kazališta nema kratkog opisa sadržaja pa ću samo taksativno nabrojati što se sve može pogledati.

Ove jeseni možemo pogledati:

  1. Lastavica: Giacomo Puccini
  2. Medij: Gian Carlo Monetti
  3. Carmen: Georges Bizet

Balet

Kao što nisam neki veliki ljubitelj i poznavatelj opere tako nisam niti baleta. U životu sam pogledao svega tri baletne predstave te ću stoga kao i u prethodno slučaju samo nabrojati što se sve nudi na repertoaru.

Ove jeseni možete pogledati:

  1. Ponos i predrasude: Jane Austen — Leo Mujić
  2. Decadence: Ohad Naharin   

Uz ove dvije baletne predstave tokom prosinca će se već tradicionalno izvoditi balet Orašar.

Izvor: Pixabay

Kazalište Komedija

Kazalište Komedija svojom tradicijom i ugledom već dugi niz godina privlači Zagrepčane koji su u potrazi za kvalitetnim kazališnim predstavama. Ako netko sumnja u kvalitetu predstava koje nastaju u Komediji ta će sumnja nedvojbeno nestati pogledom na glumačku postavu. U Komediji glume već prekaljeni glumci kao što su: Igor Meši, Igor Glowatky, Saša Buneta, Filip Juričić, Damir Lončar i brojni drugi.

Kazalište Komedija u svojem rasporedu nudi moderna djela, ali i klasike. Osobno sam prije par godina tamo pogledao predstavu Revizor koja me oduševila. Za razliku do HNK, Komedija ne stavlja kratki opis uz najavu svojih predstava tako da ću samo  prenijeti što se sve ove jeseni u Komediji može pogledati.

Ove jeseni možemo pogledati:

Mjuzikl

  1. Mamma mia!: B. Andersson – B. Ulvaeus – C. Johnson

Komedija

  1. Najstariji zanat: Paula Vogel
  2. Mandragola: Niccolò Machiavelli
  3. Brat bratu: Ray & Michael Cooney
  4. Treba se znati ponašati: A. Ayckbourn
  5. Nije bila peta, bila je deveta: Aldo Nicolaj

Kazalište Gavella

Iz mojega iskustava kazalište Gavella jedno je od onih mjesta na kojima ne znate što možete očekivati. Pojedine predstave naprosto su me oduševile dok su neke bile totalno razočaranje. Jedna od onih predstava koje su me neugodno iznenadile i razočarale definitivno je Hrvatski bog Mars. Iako je od prikazivanja ove predstave prošlo skoro osam godina i danas se živo sjećam da je predstava bila jako loša, možda zato što sam imao velika očekivanja od nje.

No kao što jedna lasta ne čini proljeće tako niti jedna loša predstava ne znači da kazalište Gavella ne valja. Stoga idemo vidjeti što se ove jeseni može pogledati u Gavelli. Ono što je pohvalno kod Gavelle jest što se na njihovim Internet stranicama nalazi kratak, a opet poprilično kvalitetan opis uz svaku predstavu. U ovom tekstu neću prenositi cijeli opis već samo najbitnije dijelove koji nam pokazuju o kakvoj se predstavi radi. 

 Ove jeseni možemo pogledati:

  • Hotel Zagorje: Autorski projekt Anice Tomić i Jelene Kovačić prema motivima romana Ivane Bodrožić

„Objavljen prije gotovo deset godina, Hotel Zagorje Ivane Bodrožić dirljiva je i potresna priča koja se lako čita, a teško zaboravlja. Ovo je jedan od nezaobilaznih naslova nove hrvatske književnosti. Riječ je o romanu koji obilježava cijeli naraštaj. Roman govori o ljudima koji su kao izbjeglice i prognanici za vrijeme Domovinskog rata morali napustiti svoj dom i otići negdje u tuđinu. „

  • Usidrene: Elvis Bošnjak

Usidrene su treći Bošnjakov tekst koji donosi čitav dijapazon različitih, kompleksnih odnosa, snažno portretiranih likova, posebice ženskih. Ova predstava govori o životu ljudi na otocima koji je određen surovom prirodom te ritmiziranim čestim odlascima i rjeđim dolascima ljudi koji na otoku obitavaju.”

  • Srce veće od ruku: Po motivima drame Elvisa Bošnjaka

Srce veće od ruku rezultat je rada jednog malog kolektiva koji je u nekom trenutku pristao misliti u istom smjeru: zagrabiti u tekst, zatim u drugoga, u sebe, sve to skupa razumjeti, a onda stvarati. Polazeći od osnovnih dramaturških zadanosti dramskog teksta, tekst predstave razvio se jednim dijelom iz glumačkih improvizacija, a drugim smjerom u širenju pretpostavljene fabule te dramaturškim punjenjem elipsi teksta – kako bi se istražili lukovi lica, priče, osjećaja te kako bi se, na temu postojeće, ispričala jedna zajednička priča.“

  • Kiklop: Ranko Marinković

Kiklop Ranka Marinkovića neosporno se ubraja među klasična djela hrvatske književnosti 20. stoljeća, a neki ga smatraju i prvim postmodernim hrvatskim romanom. Na jednoj razini, Kiklop je omaž boemskom ozračju međuratnoga Zagreba u kojem je Tin Ujević pisao i obilazio kavane, što su bile poprišta intelektualnih nadmetanja jednog od posljednjih naraštaja umjetnika-erudita. U tom miljeu kreće se sada već gotovo arhetipski lik Melkiora Tresića, mladoga intelektualca u potrazi za identitetom, u isti mah zadivljena i zgađena plejadom likova s kojima se želi poistovjetiti, poput očinske figure pjesnika Maestra te zbunjujućeg Uga, istodobno neodoljivog, odvratnog i smiješnog.“

  • Posjet stare dame: Friedrich Dürrenmatt

Posjet stare dame uzbudljive je strukture, nalik trileru. Ovu predstavu možemo doživjeti kao vlak kojim u prostor devastirane ekonomije stiže glavna junakinja – “stara dama”, a u trenutku kad priča dosegne svoju punu brzinu, Posjet ne ispušta našu pažnju. Miješajući elemente melodrame, tragedije, crne komedije i groteske, ovaj izrazito živ i aktualan tekst propituje teme poput korupcije kao izvora gospodarske devastacije, urušavanja morala te napuštanja zemlje u potrazi za boljim životom.

  • Čovjek Jastuk: Martin McDonagh

Ovjenčana Nagradom Olivier za najbolju novu dramu, Nagradom New York Drama Critics’ Circle za najbolju novu stranu dramu, dvjema Nagradama Tony i mnogima drugima, “The Pillowman” (“Čovjek Jastuk“) je jedan od onih tekstova koji nas istodobno uznemiruje i uzbuđuje. McDonagh ima dar i sposobnost da nas nagovori da uskočimo u “vlak smrti” kojim nas je odlučio povesti u mrak gdje će nas, vođene šinama krimi-zapleta i uronjene u izmaglicu gothic-atmosfere, ostaviti bez daha, nasmijavajući nas i strašeći. Ponekad, kao i osobe komada, nismo sigurni što je istina, a što laž, što je učinjeno, a što zamišljeno, te kada nas se navodi na krivi put ne bismo li još više posumnjali u vjerodostojnost tragova.

Izvor: Pixabay

Teatar &TD

Za kraj spomenut ću Teatar &TD. Ovo kazalište se nalazi u sklopu Studentskog centra u Zagrebu i jedan je od najreprezentativnijih predstavnika novog smjera u kazalištu i kazališta apsurda. Osobno sam bio na tri predstave i kada bi me netko pitao što sam gledao odgovor bi bio kratak i jasan: „Nemam pojma“. Radnja je u sve tri predstave bila nepostojeća, likovi totalno konfuzni, dijalozi smušeni i neshvatljivi. Sjećam se da je u jednoj poprilično bizarnoj predstavi jedan od likova, svaki put kada bi netko od gledatelja usred predstave napustio dvoranu zato što mu je predstava bila loša, uzeo pušku i počeo naganjati tu osobu s poprilično izraženom željom da u tu osobu i zapuca.

Pa iako su predstave koje nudi Teatar &TD poprilično bizarne to ne znači da nisu dobre. Štoviše meni su se izuzetno svidjele. Sav taj bizarluk kod mene je ostavio dobar dojam, ali to ne znači da  bi se te predstave i drugima svidjele. Ovakav oblik umjetnosti definitivno nije za svakoga.

No hajmo vidjeti što se to nudi ove jeseni u Teatru&TD. Iako Teatar &TD stavlja kratki opis uz svoje predstave ti opisi su u skladu s duhom kazališta poprilično nekonvencionalni i uopće ne otkrivaju sadržaj i formu predstave. Stoga sam odlučio da ih neću prenositi već ću samo taksativno nabrojati predstave koje se nude.

Ove jeseni možemo pogledati:

  1. Proces: Franz Kafka
  2. Dobro je ništa: Olja Lozica
  3. Kralj umire: Eugene Ionesco
  4. Drama o Mirjani i ovima oko nje: Ivor Martinić
  5. Mrzim istinu!: Oliver Frljić
  6. Mjesec dana na selu: Ivan Sergejevič Turgenjev

Ovim nabrajanjem predstava koje se mogu pogledati u Teatru &TD završit ću ovaj tekst. Ovo nipošto nije popis svih kazališta i predstava koje se ovu jesen mogu pogledati u Zagrebu. Štoviše, bilo bi gotovo nemoguće u jednom tekstu nabrojati sva kazališta i sve predstave.

One koji se još nisu odvažili poći u kazališne i uživati u svemu što kazališna predstava nudi ohrabrujem da to što prije naprave, a one koji jesu i koji odlaze u kazalište potičem da to i dalje nastave činiti. Jer kazalište nudi neku posebnu draž koja se nigdje drugdje ne može naći.   

Unesite pojam po kojemu želite pretraživati portal.