Razgovarala sam s kreativnom direktoricom i dizajnericom hrvatskog brenda Kragrlica, Anom Kuliš (33), koja mi je otkrila nešto o svome brendu, poslovanju i nakitu koji stvara sa svojim timom. Tim, uz Anu, čine još dvije osobe i desetak vanjskih suradnika, a stvaranje brenda krenulo je prije desetak godina. Sigurno vas zanima i odakle ideja za ime Kragrlica.
Prije desetak godina sam se sama, bez straha i predznanja upustila u projekt stvaranja brenda. Trebale su mi godine i godine učenja da Kragrlica postane ono što je danas, no to nije konačna postaja. Što se tiče imena brenda – sve je krenulo s kožnim kragnicama koje su se kopčale poput ogrlica pa otuda i naziv. Ljudi su se odmah zaljubili u moj rad, a nakon nekog vremena su me počeli zanimati drugi materijali. Često su mi sugerirali promjenu imena brenda, no ono stoji već devet godina i iz njega je nastalo pravo malo čudo. Neka i dalje stoji kao testament mojih gerila početaka u studentskim danima kada se po detalje za snimanje išlo na Hrelić s pedeset kuna u džepu – što je bilo i više nego dovoljno. XD
Na vječno pitanje kako biti poduzetnik u Hrvatskoj svi bi se oni jednoglasno složili – nije lako. Potrebno je puno truda, rada i ulaganja u sebe i posao. Ana na to pitanje odgovara ovako:
Nije lako, to moram reći. Ako želite kvalitetno odrađivati posao i stajati iza njega, potrebno je puno znanja. Obrazovni sustav nas, nažalost, uopće ne priprema na stvarni život i financijske izazove koje on nosi. Nesrazmjer radnih mjesta i upisnih kvota koje se popunjavaju u obrazovnim institucijama rezultirao je ekonomskom situacijom u kojoj je normalno da većina mladih u tridesetima i dalje živi s roditeljima. Moj put je oduvijek bio da radim ono što volim i želim, zato jer buntovnica u meni ima previše „fiksnih“ ideja i nije dobar poslušnik. Naravno da na početku cijele priče nisam imala pojma o poslovanju, no to me nije spriječilo da tražim informacije i da učim, i to je ono što stalno ponavljam: znanje je moć. No, žao mi je mnogih koji su ostali izgubljeni i plutaju u moru dezinformacija i neostvarenih želja. Svakako bih im preporučila Plavi ured ili neki inkubator za mlade poduzetnike.
U posljednje smo se vrijeme susreli s nečim što se zove korona kriza i upravo je ona zadesila mnoge poduzetnike, bilo je mnogo zatvaranja, stanke u poslovanjima, a nažalost i otkaza. Posljedice korona krize osjetili su i u timu Kragrlice, ali pozitivna je stvar i to da su karantenu ispunili stvaralačkom inspiracijom što znači da možemo očekivati još mnogo dobrih komada nakita.
Uslijed ograničenog kretanja i karantene koja je trajala pred par mjeseci postali smo još kreativniji. Osjećamo se sretnima jer najgore što nam je kriza donijela je usporena isporuka materijala od kojih radimo nakit, no već smo svima to obznanili i zatražili razumijevanje. Lista čekanja još se uvijek hrabro drži i svi i dalje žele svoj primjerak našeg nakita.
Kao što je već gore navedeno, za njihov nakit postoji lista čekanja, a sigurno vas zanima zašto je to tako i koje su njezine prednosti.
Sve je krenulo od mene same, a sada nas je u timu troje plus desetak vanjskih suradnika. Nas troje odrađujemo čitav posao i pronašli smo tempo koji nam odgovara, a s obzirom da svi vole i žele naš nakit (blushing), stvorila se lista čekanja koju smo prihvatili i obznanili svima njeno postojanje. Iz neke druge perspektive za naše poslovanje bilo bi ”bolje” da imamo dvadesetak potplaćenih zaposlenika i čitavo skladište unaprijed gotovih proizvoda koje šaljemo iste sekunde, no nismo se odlučili za takav način poslovanja jer osobno ne podržavam korporativni model, percepciju ljudi kao rednih brojeva, proizvodnju radi proizvodnje i nepotrebno gomilanje proizvoda. Kad je posao ljubav, onda nisu bitni samo postoci i zarada. I da, znam da živimo u kapitalizmu, rekli su mi to. 🙂
Ana je po struci sociolog i komparatist, no otkrila mi je kako je od najranijih dana kreativka čija je najveća ljubav upravo nakit, a ideje joj dolaze u snovima, okolini i nesvjesno. Također, nastoji izbjeći svjesnu inspiraciju i ne želi da se u Kragrlici pojavljuju slični komadi onima koje već možemo naći na tržištu nakita. Najtraženiji, a ujedno i najčešći, modeli nakita su upravo Kraglica naušnice koje moja sugovornica, kako kaže, naprosto obožava smišljati.
Vaš nakit ljudi često prepoznaju na ulici, a tome i sama svjedočim. Primjerci su to nakita koji su specifični i vrlo privlačni. Zašto?
Ja bih rekla da je svima privlačan taj jednostavni, casual glam. A najveća tajna je *onaj osjećaj koji imate dok nosite Kragrlicu* …
Na Instagram i Facebook profilu za svoje pratitelje često organiziraju nagradne igre pa su tako tijekom godina podijelili mnogo nakita, ali točan broj ne znaju.
Nisam brojala, vjerojatno jaaako puno. 🙂 Osobno volim darivati i sav nakit koji nosim na sebi obično ne donesem kući jer ga podijelim prijateljicama. I na društvenim mrežama smo široke ruke, no često ljudi tu darežljivost krivo interpretiraju pa nam se javljaju u inbox s idejom da će nešto užicati. Na to sam alergična, moram reći.
Pozitiva stvara pozitivu, a kreativa kreativu pa stoga fanovi Kragrlice stvaraju i ilustracije i memove koji se odnose upravo na Kragrlicu. Zanimalo me jesu li iz tima to na neki način inicirali ili je sve krenulo spontano.
Naša komunikacija je dvostrana i želimo biti u kontaktu s fanovima. Potičemo individualnost i kreativnost jer smo i sami takvi. Publika je to prepoznala i imate mali perpetum mobile koji međusobno uveseljava i jedne i druge. Zajedno smo skuhali puno dobrih ideja. Mimovi, ilustracije, natječaji u kojima dečki smišljaju kako bi kombinirali naš nakit da su žene, tko zna što ćemo još zajedno smisliti… Oduvijek smatram da su naše pratiteljice na neki način posebne – sve su to žene i djevojke sa stavom. Iz concept trgovina koje drže naš nakit redovito dobivamo feedback kako po Kragrlica nakit dolaze kulerice s izgrađenim stilom. Nije čudno da je interakcija s takvom populacijom rezultirala malim čudima i remek djelima.
Postoji i jedna zanimljivost koju viđamo na modelima koji nose vaš nakit, naime one ne nose nikakvu šminku. Zanimalo me je odakle je i zašto došla ta ideja.
Sad ću se šaliti na svoj račun pa reći da to vjerojatno dođe s godinama. Make up je odličan alat kad su pitanju revije, editorijali, film, kazalište, estrada i slično. No za ime Instagrama, budimo realni, tko se tako šminka u stvarnom životu? Želim misliti da – nitko. Nije estetski vidjeti lice u potpunosti prekriveno šminkom i smatram da je jači make up opravdan jedino ako osoba iz subjektivnih razloga želi prekriti neke nesavršenosti pa će se zbog toga osjećati bolje. No i to je subjektivno, nečije nesavršenosti su nekome prekrasnoća. Malo holistike za kraj – ne samo da je bitno što nosimo i kako izgledamo, već i kako to nosimo i kako se osjećamo.
Za kraj timu Kragrlice moram poželjeti uspjeh i da nastave biti ovako kreativni kao što su i sada. Sigurna sam da ćemo za njih još puno, puno toga čuti. Ako kojim slučajem imate neko pitanje za njih na koje u ovom intervjuu nije bilo odgovora, sigurna sam da će vam oni rado odgovoriti na njega jer, kao što je prethodno spomenuto, oni često razgovaraju sa svojim fanovima, nagrađuju ih i potiču na kreativnost.
Sve modele njihovog nakita možete pronaći i kupiti na njihovom webshopu, a potičem vas da se i okušate u nekoj od njihovih nagradnih igara.