Piše: Josipa Bubalović
Ako niste član udruge, vjerojatno ne znate što podrazumijeva kratica HDC. Ako pak jeste, nastojat ću vas potaknuti da se uključite u HDC i potaknete promjene u našem školstvu.
Na službenoj web stranici udruge WYA Hrvatska, među brojnim projektima koje udruga provodi stoji i Kurikul za ljudsko dostojanstvo. Upravo naziv ovog programa na engleskom jeziku otkriva značenje kratice HDC – Human Dignity Curriculum.
Cilj HDC-a krije se u osvještavanju učenika o temeljnoj ljudskoj vrijednosti – ljudskom dostojanstvu, te o njegovom poštivanju u svakodnevnom životu. Osim toga, cilj je i razumijevanje te razvijanje zdravih navika, dobrih vještina donošenja odluka i sposobnosti prepoznavanja dostojanstva u sebi i u drugima, što pridonosi prevenciji nasilja, razvoju komunikacijskih vještina i afirmativnom pristupu u rješavanju problema. Ovaj program odobren je od Ministarstva znanosti i obrazovanja, a obuhvaća ciklus od šest kreativnih radionica koje provode članovi udruge koji su prošli trening za predavače HDC-a. Kroz te radionice učenicima se nastoje prenijeti društveno korisna znanja te ih se nastoji poticati na odgovornost da djeluju u skladu s vlastitim dostojanstvom i usmjeravaju se prema izvrsnosti.
Primjeri iz prakse
Kada ste dobili uvid u značenje i način realizacije HDC-a, u nastavku ću istaknuti nekoliko primjera iz prakse tijekom provođenja HDC-a u Osijeku.
OŠ Ljudevita Gaja
U osnovnoj školi Ljudevita Gaja HDC je proveden u dva posebna razredna odjela koja pohađaju učenici s različitim teškoćama u učenju i razvoju. Članice koje su provele cikluse radionica u tim odjelima priznale su kako im je bilo vrlo teško i zahtjevno približiti učenicima pojam ljudskog dostojanstva, koji je za njih apstraktan i teže razumljiv. Kako bi im na jednostavan i lagan način predočile što je ljudsko dostojanstvo, izradile su slikoviti prikaz uz pomoć kojeg su učenici mogli shvatiti da svatko od njih ima dostojanstvo jer je čovjek. Sukladno sposobnostima i mogućnostima učenika voditeljice radionica prilagodile su sadržaj i metode kako bi im olakšale razumijevanje određenih tema.
Na temelju ispunjenih evaluacija nakon provedenog ciklusa radionica, može se zaključiti kako su učenici uspješno savladali važnost ljudskog dostojanstva i poštivanja drugih ljudi. Također, iskazali su želju za sudjelovanjem u ovakvim ili sličnim radionicama što je znak da se i apstraktne teme učenicima mogu prikazati na zanimljiv i razumljiv način, a ujedno je i znak da učenike zanimaju takve teme te da žele o njima više slušati tijekom svog školovanja.
OŠ Dobriše Cesarića
Druga škola na području Osijeka u kojoj je proveden HDC jest osnovna škola Dobriše Cesarića, a također je i u njoj dva razreda sudjelovalo u provedbi. Jedna od tema radionice ovog ciklusa jest solidarnost. Naime, kada učenicima objašnjavam što je solidarnost, uvijek se poslužim nekim stvarnim, konkretnim primjerom.
Jedan od primjera koji volim spomenuti jest primjer iz Cerne koju je 2023. pogodila velika oluja i nanijela velike štete u kućanstvima. Nekoliko dječaka došlo je na ideju da prodaju svoje igračke, a zarađeni novac daju susjedima za popravak svojih kuća.
Nakon što sam im ispričala ovaj primjer, uslijedila je aktivnost koju sam nazvala Solidarna škola. Njihov zadatak bio je da u grupama osmisle primjer nekog solidarnog djela koje mogu provesti u svojoj školi. Učenici su imali različite zanimljive ideje, a nekoliko tjedana nakon njihova razrednica rekla mi je kako su jednu od tih ideja čak i realizirali. Učenici su odlučili prodavati kolače u školi te zarađeni novac iskoristiti u neku korisnu svrhu, bilo za popravak škole ili pak za potrebe učenika tog razreda. Upravo ovom razredu HDC je bio kotačić koji je pokrenuo promjene i drugačiji način razmišljanja.

OŠ Franje Krežme
Posljednji ciklus radionica proveden je u dva razreda osnovne škole Franje Krežme. Izdvojit ću jednu situaciju koja se dogodila na radionici o junaštvu. Na početku radionice zamolila sam učenike da mi opišu tko je junak, kakve osobine posjeduje te kako se ponaša. Nakon toga, na papiriće su trebali napisati tko je za njih junak i papiriće stavljali u staklenku. Kako ne bi došlo do uspoređivanja ili ismijavanja, odlučila sam da neću pred cijelim razredom čitati odgovore, već ću ih pročitati nakon radionice.
Većina odgovora bila je da je njihov junak njihova mama ili pak roditelji, a poneki učenici napisali su da je za njih junak Isus Krist. Međutim, na nekolicini papirića pojavljivalo se uvijek isto ime uz objašnjenje da im je on uvijek spreman pomoći ili im objasniti gradivo koje im je nerazumljivo. Shvatila sam da misle na jednog učenika iz tog razreda te sam mu odlučila uručiti pohvalnicu i pred cijelim razredom istaknuti njegovo ponašanje. Ujedno sam potaknula ostatak razreda da pokušaju primijeniti ono što su naučili na radionicama u odnosu prema drugim ljudima baš kao što je činio taj učenik.
Vjerujem da su teme kojima se bavimo tijekom HDC-a učenike potaknule na razmišljanje i djelovanje. Upravo to potvrđuju njihove pozitivne povratne informacije nakon provedenog ciklusa:
„Naučila sam poštivati druge. Voljela bih ponoviti ovo. Hvala vam što ste nas naučili puno novih stvari.“;
„Na radionici sam naučio biti bolji čovjek te poštivati druga ljudska prava.“;
“Želim ponoviti ove radionice jer sam naučila stvarno puno toga.“
Zaključak
Na temelju radionica koje sam provela, osobno mogu posvjedočiti promjenu koja se dogodila u meni, ali i u učenicima. Shvatila sam da ovakve teme kojima se HDC bavi nisu zastupljene u planu i programu škola te da je nužno da se baš iz tog razloga HDC nastavi provoditi. Ovakve radionice omogućuju učenicima da izražavaju svoje kritičko mišljenje, da promišljaju o vrlo važnim temama povezujući ih s vlastitim iskustvom i da aktivno djeluju u svojoj okolini.
Provodeći radionice susrela sam se s različitim situacijama, i onim ugodnim, ali i onim manje ugodnim, no znam da sam uspjela ostvariti cilj, potaknuti učenike na promišljanje o svom ponašanju i odlukama koje donose. Točnije, potaknula sam ih na izvrsnost, odnosno na donošenje odluka koje će poštivati i štiti njihovo dostojanstvo, ali i dostojanstvo drugih ljudi. Stoga, pozivam vas da se uključite u HDC jer svako dijete zaslužuje učiti o ljudskom dostojanstvu!
Izvori
Svjetski savez mladih Hrvatska. Programi https://wya.net/croatiapage/