Nedavno sam obavljala kućanske poslove i u pozadini čula reklamu „čokoladni Sveti Nikola po povoljnoj cijeni“, ostala sam u čudu. Zar su već krenule reklame blagdanske tematike?
U skladu s time, zasigurno ste svi primijetili božićne ukrase, namirnice za božićni ručak i slastice u trgovinama, katalozi s igračkama za djecu i prijedlozima poklona. Jeste li ostali šokirani? Tek je studeni, a sve oko nas šapuće duh blagdana i Božića. Preuranjeni božićni asortiman svakako je dobar marketinški trik. Svaki ukras i lampice koje vidimo poželimo kupiti zato što nam baš to ove godine nedostaje. Naime, dug je vremenski period do Božića u kojem ćemo potrošiti dosta novaca upravo zbog toga što su nam takve stvari sada dostupne. Takva ponuda potiče nas da već sada planiramo blagdanske aktivnosti. Tako već možete rezervirati adventska putovanja, kupiti sve poklone ili isplanirati blagdanski jelovnik. Možda to i nije toliko negativno zato što nećemo sve obavljati u zadnji čas.
Također, neki smatraju kako na ovaj način imamo priliku dulje uživati u svemu što nam blagdansko vrijeme donosi. No zapravo nemamo lagani prijelaz iz jeseni u zimsko doba. Ovakva pojava ukazuje na to u kakvom ubrzanom vremenu živimo. Izgubio se postepeni prijelaz s jeseni na zimu, odnosno na vrijeme iščekivanja Božića. Tolika otvorenost društva, dostupnost sadržaja i velik utjecaj medija utječu na nas tako da „gutamo“ sve informacije, u ovom slučaju ponude bez razmišljanja. Potaknuti reklamama i ponudom u trgovinama brojni su na društvenim mrežama počeli dijeliti kako su već okitili bor, uredili dom, isplanirali poklone i advent. Na taj način jedni druge potičemo da se pokrenemo u smislu pripreme za Božić.
S druge strane, nekoliko psihoanalitičara ističe kako su osobe koje prije ukrase dom sretnije, bez stresa i tjeskobe, pristupačnije te prijateljski raspoložene. Ističu da božićni ukrasi vraćaju u djetinjstvo i povezuju s prošlim emocijama koje su važne za afirmaciju identiteta. U kontekstu današnjice kada smo svakim danom suočeni sa stresom i napetostima, tako u božićnom asortimanu pronalazimo mirnoću.
Prijašnjih godina ponuda je također krenula dosta ranije, ali ove godine kao da je drugačije. Primjerice trgovina „Tedi“ već je u kolovozu imala u ponudi božićne ukrase. Nije li to čudno? Kao da nas se požuruje u ionako ubrzanom društvu. Društvo potpomaže ovakvu ponudu zato što svi bez razmišljanja kreću u božićne kupovine. Kada bismo samo zastali na trenutak, shvatili bismo da će nas sve to čekati kada bude pravo vrijeme. Zapravo uopće ne stignemo uživati u duhu Božića koji nije u ukrasima i poklonima, već u zajedništvu. Smatram kako je svakako ovakva ponuda preuranjena i previše nametljiva. Potiče se potrošnja i stavlja naglasak na materijalno što mislim da u današnje vrijeme ne bi trebalo biti u našem fokusu. Iskoristimo nadolazeće blagdansko doba za obitelj, prijatelje i zajedničke uspomene, a ukrasi će doći i proći.