Uspješne hrvatske razvojne tvrtke, odnosno tzv. startup tvrtke s globalnim potencijalom (i uspjehom) treba spominjati i isticati. Ovog puta to će biti Peekator – tvrtka koju je ESOMAR (Europsko društvo za istraživanje javnog mnijenja i marketinga) uvrstio među top 10 projekata na svjetskoj razini.
Razgovarali smo s njezinim osnivačem – izvrsnim Marinom Mršom, poduzetnikom od svoje 26. godine, koji je zagrebačku adresu prebivališta odnedavno zamijenio londonskom. Od Marina se može puno naučiti, a pri kraju intervjua podijelio je i nekoliko vrijednih savjeta.
Dragi Marine, zahvaljujem ti što si pronašao vrijeme za intervju za portal mimladi.hr. Nakon kratkog uvodnog predstavljanja, možeš li nam reći kako i kada si ušao u svijet poduzetništva te otkud ideja i naziv za Peekator?
U svijet poduzetništva ušao sam prije 4 godine kada sam se zasitio korporacijskog svijeta. Nakon faksa sam radio u jednoj velikoj korporaciji dvije godine. Smatrao sam da mogu puno brže napredovati nego što sam mogao ondje. Korporacija je bila super prema meni, čak sam i bio promoviran mnogo puta, ali cijeli taj očekivan rast kroz vrijeme nije bio u skladu s mojim karakterom. Htio sam što brže napredovati, ovisiti sam o sebi i svojim rezultatima. Onda sam odlučio dati otkaz i pokrenuti nešto svoje. Sam naziv je došao od riječi peek, što znači „viriti“, pa smo razmatrali raznorazne varijacije koje odgovaraju toj riječi. Od mnogih prijedloga odlučili smo se za peekator, ponajviše jer je domena bila slobodna i ime je bilo catchy. Od samog početka dosad smo 5-6 puta mijenjali smjer i mislim da smo sad napokon došli do onog što se naziva „product market fit“. U svim tim smjerovima smo bili solidni i uspjeli smo prihodovati, ali tražili smo nešto što će biti naš put na svjetska tržišta. Peekator je trenutačno platforma za brza istraživanja potrošača pomoću koje naši klijenti u roku od 24 do 48 sati mogu doći do mišljenja svojih potrošača.
Vaši klijenti, dakle, traže povratne informacije o svojim proizvodima/uslugama od njihovih potrošača. Pritom im vi nudite svoju uslugu, radeći za njih istraživanja mišljenja njihovih potrošača koja im dostavljate u kratkom roku. U tom cijelom procesu velik je naglasak na iskustvo potrošača. Možeš li nam stoga ukratko obrazložiti zašto je važan taj princip rada usmjeren na iskustvo potrošača?
Mislim da svi mi krenemo s nekom svojom idejom, s nekom svojom pretpostavkom. Nije čak toliko ni važno hoćete li poslušati potrošače ili kupce jer ponekad i nećete moći, ali bitno je da imate tu povratnu informaciju od njih kako biste znali što oni misle i zašto. Ne morate raditi točno kako oni žele, ali u osnovi svakog procesa za razvoj proizvoda i kampanje trebalo bi biti razmatranje njihova mišljenja i prijedloga. Iznimno je bitno da tu povratnu informaciju daje ciljana skupina ljudi koja će to koristiti i koja će to kupiti.
Osim što si dobro prepoznao potrebu na tržištu, prepoznao si i potrebu angažmana na LinkedIn poslovnoj mreži. Već neko vrijeme objavljuješ statuse koji su mnogima inspiracija i motivacija. Možeš li nam reći nešto više o tome kako i zašto si krenuo objavljivati statuse na LinkedIn-u?
Krenuo sam objavljivati zato što su na LinkedIn-u svi naši ciljani klijenti, kao i potencijalni zaposlenici i potencijalni investitori. Dakle, svi mogući dionici u poslovnom pothvatu su na toj društvenoj mreži. LinkedIn je odličan za komuniciranje vlastitih vrijednosti i privlačenje klijenata, pa i potencijalnih investitora. Koristim LinkedIn već četiri godine. Prve dvije godine sam objavljivao dvije do tri objave tjedno, a prije dvije godine odlučio sam objavljivati svaki dan. Meni je to izazov, a ujedno me i motivira da radim na kvalitetnom sadržaju. Na samom početku nisam imao neke rezultate, ali nakon pola godine, kad sam shvatio koji je moj način i stil izražavanja, imao sam sve bolje i bolje rezultate. Na taj smo način privukli stvarno super ljude u Peekator, super klijente, ali i investitore.
Dakle, ključ je u autentičnosti i prepoznatljivosti. Budući da si vrlo aktivan na LinkedIn-u, procjenjuješ li da je ta platforma važna za razvoj kvalitetne poslovne kulture? Isto tako, mnogi poduzetnici i zaposlenici na toj poslovnoj mreži iznose svoja stajališta i poslovna očekivanja. Smatraš li stoga da je LinkedIn dobar medij za ukazivanje na etičnost u poslovanju te za naglašavanje važnosti jasnog i transparentnog komuniciranja očekivanja?
Mislim da ima dosta potencijala i da su društvene mreže generalno super, a LinkedIn je savršen za poslovnu etičnost i prakse koje nešto znače. Neke od mojih najboljih objava su one u kojima sam pričao o etičnosti i nekim poslovnim praksama koje mi zastupamo. Kao poduzetnik smatram da je poduzetništvo na lošem glasu jer se puno više govori o lošim primjerima i o lošim stvarima, a manje o onim pozitivnim. Osjećam se dužnim promovirati sve kvalitetno što radimo i za što se zalažemo. Na mom LinkedIn profilu dostupan je niz stvari o kojima sam pisao. Od samog zapošljavanja pa nadalje. Primjerice, smatram da svaki kandidat zaslužuje odgovor na prijavu. Smatram da bi tvrtke trebale biti transparentnije, bolje komunicirati sa svojim ljudima, ali i prema javnosti. Smatram da poduzetnici i vlasnici trebaju biti zadnji u procesu dobiti, odnosno prihodovnom smislu. Prihod firme najprije treba uložiti u zaposlenike i u firmu, a zatim poduzetnik dobiva svoj dio. Uskoro ću objaviti vlastitu web stranicu na kojoj ću objaviti niz standarda i etičnosti za koje se zalažem.
Mislim da će to biti hvalevrijedan projekt. LinkedIn zajednica već se poprilično umrežila organizirajući susrete u sklopu kojih se mnogo govori o poduzetništvu i razmjenjuju se iskustva. Održano je već nekoliko takvih susreta pod nazivom CRO LinkedIn Meetup na koje su dobrodošli svi koji su željni znanja i novih poznanstava. Jesi li bio na nekom od susreta i kako ti je bilo? Zašto su takvi susreti važni?
Mislim da je umrežavanje jedan od ključnih čimbenika za bilo kakav uspjeh i itekako je bitan za poduzetnike, zaposlene i studente. Što prije mladi to osvijeste, to bolje. Umrežavanje se ne odnosi na rodbinske veze, već na upoznavanje pravih ljudi u pravim područjima koji vam mogu pomoći da dođete do poslovnog cilja. Što se tiče CRO LinkedIn Meet up-a – mislim da se tu skupila odlična zajednica ljudi (njih 300) koji su podrška i oslonac jedni drugima. LinkedIn izbacuje one postove koji su podržani u prva dva sata i to je izvrsno za stvaranje zajednice kvalitetnih ljudi koji će vas podržati, a to je važno jer ćete jako teško uspjeti sami. Važno je da mladi stvaraju svoju mrežu poznanstava od svojih studentskih dana jer svi ljudi koji možda trenutno nisu na bitnim pozicijama, za 10-15 godina će sigurno biti i vrijedno je održavati takve veze i širiti ih. Bilo je super na sva tri CRO LinkedIn Meetup-a. Bio sam na 2 od 3, nisam stigao u Rijeku. Sad je neformalan, manji u Čakovcu, a onda nas čeka Osijek, Dubrovnik i Split.
U brojnim osobnim iskustvima o kojima si pisao na LinkedIn-u mogu se iščitati neki tvoji temeljni pogledi na poduzetništvo. Zanimljivo je čitati kako si u tim iskustvima uvijek dosljedan i ustraješ u svojoj viziji poduzetnika i poduzetništva. Možeš li nam ukratko opisati tu viziju?
Smatram da poduzetništvo može riješiti najveće svjetske probleme. Poduzetnik je za mene onaj koji rješava određen problem za određen broj ljudi. Ono što je još bitnije jest da u tom procesu zaposleni moraju imati nešto više od same plaće da bi bili super motivirani i da se osjećaju kao da su dio cijele te priče. Osim što trebaju imati pravo na dionice firme, trebaju imati i bonuse od prodaje i projekata koje rade. Smatram da zaposleni trebaju imati uvid u sve stavke poslovanja, da ne bi trebalo biti tajni. Smatram da se jedino na taj način može doći do kritične točke u kojoj se zaposlenici i poduzetnik kreću u istom smjeru. Jako volim poduzetničke priče koje su povezane s nekakvim svjetskim, društvenim, ekološkim ili drugim problemima. Volim sve impact modele (modele utjecaja) u kojima ljudi svojim idejama pomažu u rješavanju svjetskih problema, daju dio svoje dobiti za tu nakanu ili daju svoje usluge koje direktno pomažu rješavanju takvih problema.
Često možemo čuti kako je biti poduzetnik u Hrvatskoj teško. Neki se ohrabre za poduzetničke pothvate, dok se nekima čini kao da im na putu stoji previše prepreka koje im otežavaju realizaciju ideje. Je li mjesto uopće važno ako imaš ideju i znaš kako je realizirati?
Mislim da mjesto nije važno, ali sigurno je da će netko nešto namijenjeno londonskom tržištu lakše prodati u Londonu od tebe koji prodaješ u Hrvatskoj. Tu se vraćamo upravo na onaj dio s umrežavanjem. Kad netko poznaje lokalno tržište i ljude, moći će napraviti puno bolji research (istraživanje) i razgovarati s ljudima, tako da ima početnu prednost u odnosu na onog koji prodaje negdje drugdje. Po mom mišljenju, apsolutno se može i za to imamo „xy“ primjera, no ne znamo koliko bismo više bili uspješni da smo na mjestu svog ciljanog tržišta.
Na ovom portalu čitaju nas budući mladi poduzetnici. Budući da si i ti mlad krenuo u poduzetničke vode, imaš li neki savjet za one koji također žele pokušati postati poduzetnicima, no još nisu krenuli u tom smjeru?
Moja poruka je: što prije krenete, to bolje. Dok ste mladi možete puno puta propasti, a nemate ni kredit ni obitelj. Potrebno je jako malo novaca za preživljavanje. Poduzetništvo je igra na duge staze i što prije krenete, to bolje. Ja sam postao poduzetnik s 26 godina i jedina stvar zbog koje žalim je što nisam postao poduzetnik još ranije.
Marinova priča pokazuje kako je s dobrom idejom, uz mnogo truda u ostvarenju vlastite vizije, moguće postići izvanredne rezultate. U tome nezamjenjivu ulogu ima umrežavanje – jer kad se entuzijasti sastanu, nastaju najbolje ideje! Marin nam svojim pristupom radu, zaposlenicima i poduzetništvu pruža odličan primjer. Stoga, Marine, hvala ti na izdvojenom vremenu. Želimo ti svu sreću u nadolazećim poduzetničkim pothvatima!