Nakon turbulentne 2020. u kojoj je otkazano sve što se otkazati moglo, napokon su stigli neki bolji i optimističniji dani. Tim boljim danima u ovome trenutku najviše se vesele ljubitelji nogometa. Razlog njihovu slavlju je početak Europskog nogometnog prvenstva, prvenstva koje je prošle godine odgođeno i koje smo svi s nestrpljenjem čekali. Imajući to na umu možemo samo ponoviti onu poznatu englesku frazu: „Let the games begin“.
Nikada čudnije prvenstvo
Poznavatelji nogometa vjerojatno će se složiti s konstatacijom da je pred nama jedno od najneuobičajenijih prvenstava u povijesti. Ako uzmemo u obzir da se ono održava u 2021. godini, a svi vizuali i promidžbeni materijali koriste brojku 2020., odmah zaključujemo da je nešto čudno posrijedi.
Također, začuđuje manjak medijskog spektakla i pompe koji obično prati početak ovako velikih sportskih događaja. Podizanja atmosfere od strane medija pred prvenstvo jednostavno nije postojalo, tako da nam se početak prvenstva prišuljao, a da velik dio populacije toga nije bio niti svjestan. Razlog za izostanak medijskog spektakla vjerojatno leži u činjenici da se Europa još uvijek oporavlja od pandemije koronavirusa. Zbog toga medijske kuće ne mogu snimate sve one popratne sadržaje putopisnog tipa u kojima predstavljaju gradove domaćine tako da djelom pričaju o nogometu, a djelom o povijesno-kulturnom sadržaju grada u kojemu se prvenstvo odvija. Upravo je takav sadržaj činio medijski privlačan proizvod koji se lagano prodavao za poprilično unosne svote.
Također, rascjepkanost je prvenstva dodatno pridonijela konfuziji i dezorijentiranosti kod nogometne publike. Ovogodišnje prvenstvo ne organizira se u jednoj ili dvije zemlje, već u njih jedanaest. Takva se organizacija pokazala veoma lošom praksom jer je gotovo nemoguće popratiti što se sve događa i gdje se utakmice igraju.
Magična privlačnost nogometa
Ako prethodno navedene probleme ostavimo po strani, sigurno nećemo pogriješiti kada zaključimo da nogomet i dalje ostaje jedan od najpopularnijih sportova. Zašto je tomu tako? Koji su to faktori koji nogomet čine toliko privlačnim? Odgovor na ova pitanja saznat ćemo u nastavku teksta.
Jedan od bitnijih razloga za planetarnu popularnost nogometa zasigurno jest njegova jednostavnost. Nogomet je zapanjujuće jednostavna igra. Kako bi zaigrali nogomet potreban nam je ravan teren bilo koje vrste. Pijesak, trava, zemlja i beton mogu poslužiti kao savršena podloga za odvijanje nogometne utakmice. Dimenzije terena i njegova prethodna priprema uopće nisu bitni. Ako imate podlogu po kojoj se možete sigurno kretati i neometano trčati, ništa vam više nije potrebno. Osim terena, za nogomet su nam potrebne još samo dvije stvari – nogometna lopta i golovi.
Ako ste pomislili da je u pitanju terena nogomet kreativna i fleksibilna igra, onda vas sada čeka pravo iznenađenje. Kao lopta za igranje nogometa može poslužiti gotovo bilo koji predmet okruglog oblika. Nogomet se obično igra na kožnom loptom standardnih nogometnih dimenzija, ali u nedostatku iste kao igraće sredstvo može poslužiti rukometna lopta, odbojkaška lopta, teniska loptica, lopta napravljena od bunta papira međusobno povezanih selotejpom. Doslovno svaka stvar sfernog oblika koja ne uzrokuje ozljedu prilikom udarca nogom može poslužiti kao igraće sredstvo. Ista je stvar s golovima. U idealnom slučaju oni su metalne konstrukcije pravokutnog ili kvadratnog oblika, ali u izostanku istih dva kamena, dva komada drveta pa čak i dvije školske torbe postaju savršena zamjena.
Ako uzmemo u obzir činjenicu da se može igrati u svakom kutu zemaljske kugle, u svim uvjetima, s najraznovrsnijom opremom i uz minimum financijskih ulaganja, nimalo ne začuđuje da je upravo njegovo veličanstvo nogomet postao najpopularniji sport na svijetu. Pokušamo li ovakav scenarij prilagoditi nekom drugom sportu kao što su košarka, tenis ili američki nogomet, brzo ćemo uočiti kako bez profesionalne opreme i prethodno pripremljenog terena ne možemo doslovno ništa.
Drugi razlog nogometne popularnosti jest njegova duga tradicija. Nogomet je u Europi prisutan više od jednog stoljeća, a zbog svoje privlačnosti proširio se po svim društvenim slojevima. Nogomet od svojih početaka nije bio sport namijenjen isključivo skučenoj i bogatoj eliti, već je bio zabava koja je privlačila široke mase. Zbog svoje jednostavnosti i relativno malih ulaganja koja su pratila razvoj nogometa, brojni gradovi, pa čak i pojedini kvartovi unutar njih, dobili su svoje nogometne klubove. Takvi klubovi nisu služili samo kao prostor razonode i zabave već su postali i reprezenti sredina u kojima su nastali. Oni su predstavljali socijalni, kulturni, regionalni, pa čak i nacionalni identitet zajednice koja ih je osnovala. Postali su puno više od samoga sporta, postali su simboli. Ako kažemo da Dinamo, Hajduk, Real Madrid, Barcelona, Liverpool… nisu samo klubovi već puno više od toga, sigurno nećemo pogriješiti.
Popularnost Europskog prvenstva
Nastavno na prethodni tekst dolazimo i do razloga popularnosti Europskog prvenstva. Kao što s može zaključiti njegova popularnosti nije isključivo nogometom motivirana. Štoviše, moglo bi se reći kako je sam nogomet sekundarne važnosti. Pa i najpovršniji pratitelji nogometa znaju kako je klupski nogomet puno kvalitetniji i zanimljiviji. Utakmice su napetije, kemija između igrača je bolja, a da se ne zavaravamo i puni se više novaca vrti.
No usprkos svemu tome, klupski nogomet teško može pokrenuti onoliku razinu emocija i entuzijazma koliko može nogometna reprezentacija. Razlog za to je sljedeći. S pojedinim se klubom na emotivnoj razini poistovjećuje samo određeni dio populacije, dok reprezentacija povezuje čitavu zemlju. Kada igraju „naši dečki“ onda oni predstavljaju sve nas, a kada ostvare neki veliki rezultat i postanu drugi na svijetu, onda osjećamo da smo svi napravili nešto veliko i značajno. Kroz njihovu pobjedu svi smo postali pobjednici. Kada u polufinalu izbacimo Englesku, onda imamo osjećaj da, iako mali i siromašni u usporedbi s ostalima, možemo ne samo parirati, nego i pobijediti najveće sile svijeta. Budi se osjećaj zajedništva i ponosa koji nas motivira da i na drugim poljima u budućnosti ostvarimo izvanredne rezultate. Javlja se misao koja nam govori da zemlje koja s četiri milijuna stanovnika može osvojiti drugo mjesto na svijetu može napraviti bilo što.
Takva misao nije isključivo utemeljena u razumu, štoviše možemo se složiti da je ona primarno emotivne kategorije. No, u tome i jest čar reprezentacije. Ona budi emocije, a njezini uspjesi ljude dovode do ekstaze. I zbog toga i jest Europsko prvenstvo popularno. Ono budi najsnažnije emocije, kod pobjednika neizmjernu sreću, a kod gubitnika razočaranje i tugu. Pa koga je na kraju briga što Europsko prvenstvo ne nudi jednaku kvalitetu nogometa kao što nude nacionalna prvenstva ili Liga prvaka. Nogomet je, davnih dana, prestao biti isključivo razumska kategorija i postao dominantno emotivna.