U poslovnoj zajednici se networking često ističe kao važan alat za stjecanje kontakata i razvoj poslovanja, a mnogi su u vremenu pandemije shvatili da su ga uzimali zdravo za gotovo. Manjak poslovnih događanja i konferencija te zatvaranje ugostiteljske djelatnosti doveli su do nestašice prilika za networking, a kreativni online supstituti jednostavno nisu prava stvar. Koliko lobiranje kao profesija ovisi o networkingu i je li pandemija prouzročila poremećaje u tom dijelu posla, saznajte u nastavku.
Networking
Networking nije samo puka razmjena posjetnica niti je lobiranje samo “prodavanje kontakata” bez ikakve supstance i dodane vrijednosti, kako se često zna interpretirati. Lobiranje je davno evoluiralo i odmaklo se od devize – Keep the rolodex spinning (rolodex je uredski pribor za fizičku pohranu posjetnica na način koji dopušta brzo pretraživanje kontakata rotiranjem posjetnica). Gomilanje površnih kontakata koje nazoveš samo onda kada ih zatrebaš nije preporučljivo, kako u privatnom životu tako i u poslu lobiranja. Uz sva stručna i procesna znanja, lobiranje podrazumijeva i izgradnju održivih i dugoročnih odnosa s važnim dionicima, a networking je dobra prilika za upoznavanje ljudi i započinjanje takvog tipa međuljudskih odnosa. Održiv je onaj odnos koji svima uključenima donosi dodanu vrijednost.
Stvaranje osobnih prijateljstava nije krajnji cilj poslovnog networkinga, ali može biti zanimljiv nusprodukt. Valja biti iskren i reći da je poslovni networking interesno motiviran, no i sam koncept rada je interesno motiviran jer radimo kako bi ostvarili novčanu naknadu. U konačnici, poslovni networking nam može pomoći da svoj posao obavljamo bolje i uspješnije jer omogućuje razmjenu ideja, znanja iskustava i informacija, stoga je razumljivo da je interesno motiviran. Ipak, važno je postići ravnotežu u toj razmjeni dodane vrijednosti. Za lobiste je ključno steći povjerenje dionika, ali ga i kontinuirano opravdavati. To se primarno postiže predlaganjem projekata ili zakonskih rješenja koji nemaju negativnih posljedica na donositelja odluka. Ipak, prethodno trebate doći u poziciju da predlažete takvo što, a tu može pomoći kvalitetan networking.
Follow-up
Prilike za networking s dionicama su mnogobrojne, ili su bar to bile u pretpandemijskom razdoblju. Tu se prvenstveno misli na konferencije, radne doručke, poslovna okupljanja te ostale tematski određene evente. Na takvim događajima je očekivano i dobrodošlo uspostaviti kontakt s određenom osobom te pokrenuti razgovor o temi od zajedničkog interesa. Kada takvi razgovori prođu dobro, obično se razmijene kontakt informacije i potom slijedi tzv. follow-up. Dobar follow-up je umjetnost za sebe i možda bude tema nekog budućeg članka, ali zasad je ključno reći da je follow-up naknadno kontaktiranje osobe s kojom ste se upoznali i povezali tijekom networkinga ili nekom drugom prilikom. Ako vam je ta osoba dala direktni kontakt podatak, budite slobodni javiti joj se naknadno s jasnom svrhom.
Primjerice, tijekom inicijalnog razgovora se možete obvezati da ćete neku ključnu informaciju dostaviti kada je još jednom provjerite. To može biti dobra izlika za follow-up koji je utoliko uspješniji ukoliko ima jasnu dodanu vrijednost za drugu stranu. Kada networking i follow-up odradite kvalitetno, na dobrom ste putu da izgradite održiv odnos s drugom stranom.
Utjecaj pandemije na networking
COVID-19 je neminovno donio promjene mnogim djelatnostima, pa tako ni lobiranje nije bilo imuno. Nagli pad u prilikama za networking usporio je neke lobističke procese jer su se promijenili komunikacijski kanali i bio je potreban period prilagodbe. Društvene mreže poput LinkedIna poslužile su kao alternativa fizičkom upoznavanju novih ljudi, a neki kolege su spominjali i aplikaciju Clubhouse kao zanimljiv koncept. Silni tematski webinari pokušali su pružiti alternativu zabranjenim poslovnim okupljanjima, ali učinak navedenih online alternativa nije bio isti.
Webinar je limitirana forma koja ne dopušta spontane i neformalne razgovore jedan na jedan, kao što bi to dopustio primjerice tematski radni doručak uživo. Period pandemije zahtijevao je visoku razinu prilagodljivosti industrije lobiranja, pa je tako fokus bio na održavanju postojećih odnosa i usmjeravanju poslovnih procesa prema kontaktima s kojima već imate razvijen odnos pun povjerenja, a manje na stvaranju novih kontakata i izgradnji novih odnosa.
Dok čekamo kraj pandemije…
Čekajući kraj pandemije, vrijeme možete kratiti upijanjem teorijskog znanja o networkingu. Kao što rekosmo, poslovna zajednica je odavna shvatila značaj networkinga te je on opjevan u mnogim knjigama i člancima o korisnim vještina i trikova koje dobar networker treba usvojiti. Također, postoje i online tečajevi koji vam mogu dati zanimljive savjete i ideje oko networkinga. Usvajanjem ovih vještina spremni ćete dočekati ponovno održavanje poslovnih događanja, a postat ćete i bolji lobist.