mimladi

Osvrt na film: Parazit

Film Parazit govori o siromašnoj obitelji koja živi u polupodrumu, a koja se koristi svojom inteligencijom kako bi preživjela. Često to znači korištenje lukavosti i prevara. Priča počinje posjetom Kim Ki-wooova prijatelja koji mu predlaže da preuzme njegov posao učitelja engleskog jezika dok on nije u zemlji (namjerno pišem prezimena likova da ih lako možete povezati s obitelji kojoj pripadaju, a Korejci pišu prezime prije imena).

 Ki-wooov zadatak je podučavati kćer iz bogate obitelji. Problem leži u tome što Kim Ki-woo nema službenu naobrazbu za predavača engleskoga, ali tu uskače njegova sestra, Kim Ki-jung, koja mu lažira diplomu. Kim Ki-woo uspješno počinje raditi u bogatoj obitelji, a onda uspijeva zaposliti svoju sestru kao učiteljicu slikanja sinu iz te iste obitelji. Postupno zamijene i vozača te domaćicu svojim roditeljima, pa tako cijela obitelj počinje živjeti parazitski na račun obitelji Park.

 Film počinje kao komedija, pratimo svakodnevne situacije u kojima se nalazi obitelj Kim i pomoću komike se upoznajemo s njihovim siromaštvom. Žive u  polupodrumu, pa svakodnevno svjedoče kako im pijani ljudi uriniraju pred prozorom. Love tuđe otvorene Wi-Fi signale jer je to jedini način na koji se može kontaktirati s njima ako ih prime na neki od poslova, a to se ostvaruje smiješnom scenom u kojoj hodaju po kući s podignutim mobitelom i Kim Ki-woo uzvikuje radosno jer je pronašao signal u kupaonici. Kad nastupa zaprašivanje protiv štetočina, otac obitelji kaže da ostave otvorene prozore kako bi dobili besplatnu dezinfekciju. Sve te komične scene služe kako bi nam ocrtale njihovu bijedu, ali i njihovu snalažljivost, koja će biti pokretač njihova djelovanja.

 Obitelj Kim živi štakorskim životom, žive u polupodrumu. U sceni u kojoj Ki-wooov prijatelj donese umjetnički kamen majka komentira kako bi im umjesto toga dobro došlo malo hrane. Uvlače se u tuđi dom zaposlivši se u njemu, i u jednoj sceni u kojoj je vlasnička obitelj Park na kampiranju ruju po kući, izvlače hranu i piće, ponašaju se baš kao štakora koji su se uvukli u ljudski dom.

  Obitelj Park neočekivano je naivna, nema doticaja sa stvarnim životom, a to se pokazuje i u jednoj od scena: Kim Ki-jung ostavlja svoje donje rublje u autu kako bi Parkovi otpustili svog vozača jer bi pomislili da koristi njihov automobil za svoje seksualne eskapade.  Parkovi reagiraju baš kako je Kim Ki-jung i očekivala te im preporučuje svoga oca kao odličnu zamjenu za nepristojnog vozača koji ne poštuje tuđu imovinu. Park Dong-ih, otac u obitleji Park, čudi se kako netko može zaboraviti donje rublje u autu i pomišljamo kako će otkriti Kim Ki-junginu smicalicu, ali to se ne događa. Park Dong-ih ni ne pomisli da bi Kim Ki-jung možda pokušala podmetnuti donje rublje kako bi se riješila vozača, nego pomisli da se možda njihov vozač drogirao, kao i svoju partnericu „u zločinu“. Park Dong-ih zapravo stvara scenarij koji je njemu očitiji, jer se kasnije otkriva da su on i njegova žena koristili droge. Obitelj Park čini  se jako naivna, ali možda je stvar u tom da njezini članovi jednostavno žive u drukčijem svijetu. U jednoj sceni majka obitelji, Park Yeon-kyo govori Kim Ki-jung da je naivna, a mi gledatelji bismo je mogli nazvati svakakvom, ali naivnom ne.

 U jednom trenutku zapitamo se i tko je zapravo parazit. Istina, obitelj Kim se uvukla na poslove u domu obitelji Park, ali oni ih vrijedno rade. Otac stvarno predano izvršava ulogu vozača, majka dosljedno čisti kuću i priprema obroke, Kim Ki-woo podučava bogatašku kćer Park Da-hye engleskom, a Kim Ki-jung usmjerava u slikanju najmlađe dijete u obitelji Park. Nasuprot tome, majka bogate obitelji Park Yeon-kyo potpuno je nesposobna, ne radi ništa, ne zna ništa o vođenju kućanstva, a ni o odgoju djece. To je vidljivo u sceni u kojoj Kim Ki-jung lako navodi dječaka da mirno radi i koji se prema njoj odnosi s poštovanjem, a inače divlja i cijela se obitelj Park prilagođava njegovim hirovima. Park Yeon-kyo zna engleski, što se vidi iz njezina govorenja na nekoliko mjesta u filmu, pa ipak traži nekoga drugoga da predaje engleski njezinoj kćeri. Zanimljiva je i kuća u kojoj žive, umjetničko djelo slavnog arhitekta, čiju umjetničku komponentu cijeni samo bivša domaćica, a na što nitko od obitelji Park i ne pomišlja.

 Unatoč svemu, u filmu gledamo primjere dviju idealnih obitelji. Idealna siromašna obitelj živi u skladu, jako je povezana, traži načina da olakša život svim svojim članovima, rijetko se svađa svi pomažu jedni drugima, svi imaju svoje vještine i nadopunjavaju se. Idealna bogataška obitelj živi od očevih primanja dok majka stoji kod kuće i brine o svojoj djeci, ide na izlete i poziva na zabave svoje brojne bogataške prijatelje i poznanike. Oni su idealne obitelji, pa opet nisu toliko idealne. Ova „idealizacija“ služi samo kao još  jedan sukob dvaju svjetova, dviju suprotnih strana društva, strana koje se nikada ne dotiču, a kad su se i dotakle, dotakle su se preko posrednika koji se nalazi u sredini, Kim Ki-wooova prijatelja koji studira i gradi svoju budućnost. Idealne obitelji sastoje se od puno nimalo idealnih osoba.

 Možemo se i zapitati… koja nam je obitelj bliža. Je li to stvarno zato što je jedna obitelj razumljivija ili samo zato što je nama sličnija? Leži li razumijevanje ovdje u promatranim situacijama na ekranu ili našoj gledateljskoj poziciji? U književnosti, teorija recepcije stavlja naglasak upravo na čitatelja, tako da, ako to primijenimo na film, to svakako ostaje kao mogućnost.

 Film Parazit izrazito je inteligentan film, vizualno je dojmljiv, a i izrazito je slojevit, pa bi se moglo govoriti o još jako puno tema koje pokreće film, poput one čini li diploma nekoga uistinu sposobnim, je li sudbina oca obitelji Kim išta drugačija nego da je završio u zatvoru, je li u goroj situaciji propali poduzetnik ili zaposlenik koji je izgubio posao, ali to bi pretjerano odužilo ovaj osvrt, pa sam se usredotočila na povezivanje naslova filma s njegovim tumačenjem.

Ovo je još jedan pokazatelj kako se filmski dragulji mogu pronaći u zemljama koje nisu toliko prisutne u našem dijelu svijeta, ali i koliko filmski medij može činiti mostove do potpuno udaljenih kultura.

Unesite pojam po kojemu želite pretraživati portal.