Iako nedefiniran u duhu hrvatskog jezika, pojam influencer vrši golemi utjecaj na život običnog čovjeka. Influencerova je uloga potaknuti masu da s vremenom počne slijediti njegov primjer. On je uglavnom „stručnjak“ za jedno područje života u koje ulaže vrijeme i trud, a svoju svakodnevicu prezentira pratiteljima. Naravno, služi se privlačnim sadržajem obogaćenim marketinškim trikovima kako bi što bolje zapakirao priču „za van“. Putem društvenih mreža konstantno bombardira pratitelje djelićima vlastita života koji su većinom savršeni.
U posljednje vrijeme, sve popularniji postaju fitness influenceri. Čak je i moda pala u drugi plan pred isklesanim tijelima. Ljudi u početku nastoje sakriti očite nedostatke, a kroz modne trendove i make-up savjete aktualne zadnjih godina svi smo imali priliku naučiti kako uljepšati vanjštinu. Općenito gledano, odjeća i šminka finiji su slojevi vanjskog dijela ličnosti, ali tijelo joj je ipak temelj. Stoga tu vladaju stroži kriteriji. Više nije dovoljno imati svu moguću nadogradnju, već se traži estetski savršen paket. Dakle, naglasak se prebacuje na tijelo koje, samo ako udovoljava savršenstvu, može postati vješalica dodataka. Taj se trend masovno proširio na društvenim mrežama gdje je nemoguće izbjeći savjete o zdravoj prehrani, snimke iz teretane, komentare o uporabi vitamina iz prve ruke i fotografije mišića koje samo što ne mirišu na znoj predanih bildera.
Dvosmjeran utjecaj fitness influencera
Sve pet. Tjelovježba i promocija zdravog života sadržaji su koje je nužno imati pri ruci u časopisima, na TV-u, na Instagramu. Fitness influenceri s te strane doprinose kvaliteti života koji se, posebice tijekom izolacije, sveo na ljenčarenje. Dobro je da postoje sadržaji koji informiraju zainteresirane o vitaminima ili koji preporučuju vrstu treninga. Olakšice su uvijek dobrodošle jer je manja šansa da ćemo naići na netočan sadržaj ili da ćemo (češći slučaj) odustati od traženja savjeta. A i konkretan primjer osobe koju simpatiziramo dobra je motivacija da se pokrenemo.
Problem nastaje prilikom prenošenja poruke javnosti. Fitness influenceri u prvi plan uglavnom stavljaju fotografije sebe prikazujući gotov proizvod, tj. rezultat rada. Tek u opisu ispod objave (kojeg čita jedna od deset osoba) nalaze se koraci kojima se postigao takav rezultat. Pločice i zategnuta stražnjica u prvom planu zasigurno deprimiraju ljude koji su daleko od takvog izgleda. Time se postiže suprotan efekt. Takve objave često prenose indirektan osjećaj ponosa i ljudi preko njih procjenjuju sebe. Volimo imati model prema kojemu se ravnamo, a usporedba je tu da nam kaže koliko smo blizu ili daleko od cilja. Ishod samoanalize često je negativan. Prema tome, materijal koji bi trebao služiti za promociju zdravog života postaje izvor frustracija i agresije mase koja to otvoreno pokazuje u komentarima.
Opstanak trenda unatoč protivljenju
Čovjek je postao bahatiji, revolveraški nastrojen prema okolini koja ga ne prihvaća zajedno sa svim nedostacima. Stoga, iako su svjesni da bi promjena mogla biti pozitivna, odbijaju podleći tuđoj ideji savršenstva. Kako god, fitness influenceri zarađuju i od onih koji ih vole i od onih koji jedva čekaju negativno komentirati objavu. Budući da je zarada tu, a usput rade dobru stvar za sebe, nemaju razloga biti nezadovoljni. Većina ih se ne obazire na kritiku, što je zapravo i jedan od uvjeta presudnih za opstanak u javnom poslu pa su i s te strane mirni, a pratitelja će uvijek biti. Nagonsko djelovanje izraženije je no ikada. Često se kaže da „sex prodaje“, tako da će forsiranje tijela još jako dugo biti aktualno. Za to nam nisu potrebni konkretni dokazi, dovoljno je osvrnuti se na novinske članke koji učestalo komentiraju izgled javnih ličnosti.
Ipak, u posljednje vrijeme sve su češće reakcije osoba koje naginju pretilosti. Inače sam zagovornik slobode i ljudskih prava, ali često pomislim da smo pretjerali sa zahtjevima. Neki individualni izbori trebali bi ostati samo to – izbori, bez da ih se uvodi među prava. Prava su rezervirana za stvari koje nose određenu težinu i za koje se teško izboriti. Apsurdno je tražiti pravo na debljinu. Tvoj je izbor hoćeš li imati 50 ili 150 kilograma i nitko ti ne može odrediti kako moraš izgledati. Ali tvrditi da je debljina poželjna i promovirati ju kao trend, apsolutno nema smisla. Fitness influencerstvo nije nastalo s ciljem izazivanja ljudi koji nisu naklonjeni istim ciljevima, već je tu da društvo čini sadržajno bogatijim.
Nikako ne želim uvrijediti ljude koji svjesno biraju debljinu, niti mi to smeta. Podržavam sve koji se osjećaju sretno u svojoj koži, a pritom ne ugrožavaju druge. S estetske strane nekome je to privlačno, nekome nije, no ista je stvar s mišićima i pločicama. Ne vidim razlog zašto bi se pretili ljudi osjećali uvrijeđenima kada vide da netko drži do sebe i to dijeli s publikom. Jedini mogući zaključak je da su nezadovoljni svojim tijelima pa potkopavaju tuđi rad i disciplinu, no postoje ustanove koje se bave takvima. Upravo zbog te neopravdane ljutnje na fitness influencere smatram kako je njihova uloga izrazito važna jer svojim kvalitetnim načinom života pokazuju čemu bismo trebali težiti, a to je zdravlje. Istina da tu ima i photoshopa te da je naglasak na seksipilu, ali bit je očita.
Budućnost fitness influencerstva
Posao influencera po nazivu i nema neku vrijednost, no rezultati rada itekako izazivaju razne reakcije javnosti. Fitness influenceri donose novi trend estetike koja sama po sebi nije loša. Štoviše, poželjna je s obzirom na porast zdravstvenih problema uzrokovanih nebrigom o vlastitom tijelu. Naravno, sadržaje koje stvaraju i dijele s publikom potrebno je filtrirati i odabrati one koji neće dovesti do pada samopouzdanja i depresije. Uvijek treba imati na umu da nije sve što ima dobru namjeru zaista dobro. Hoće li novi trend nešto promijeniti? S obzirom na spomenutu protureakciju vjerojatno neće, ali će uvijek biti prisutan. Životne navike pod utjecajem su tromosti i pasivnosti, lako se usvajaju, ali teško mijenjaju. Čak ni uz najbolje metode realizacije, zdravlje neće biti na prvom mjestu. Jedino na koga će fitness influenceri vječno utjecati jesu osobe koje pate za savršenim izgledom. Takvi će progutati svaku priču.