U moru svakovrsnih ponuda za organiziranje najvažnijeg dana u životu svake žene – vjenčanja, koji su to prioriteti za biranje takvog načina organizacije i koji su to kriteriji koji će prevagnuti u izboru istih? Na ta i druga zanimljiva, ali ne i manje važna pitanja dat će nam odgovor Jelena Glavaš, supruga, majka, kreativka, blogerica, poduzetnica, osnivač Lalana designa i još puno toga, koja živi radosno, jer radi ono što voli.
Jelena, voljeli bismo čuti kako je započela vaša poduzetnička karijera?
Kod mene je zapravo počelo obrnuto. Nisam odmah imala ideju čime bi se mogla baviti, samo sam, nakon jednog ne tako ugodnog radnog iskustva, počela razmišljati kako bi to bilo imati svoj posao i biti sam svoj šef i slobodu koja dolazi s time. Prošlo je dosta vremena i ideja je došla spontano s vremenom.
Kako se „rodila“ ideja baš za ovu vrstu vašeg angažmana u društvu?
Tijekom porodiljnog počela sam pisati kolumnu za časopis Mama&Beba nakon koje se radila ideja o pisanju bloga. Tijekom njegova kreiranja, zaljubila sam se u grafički dizajn i u slobodno vrijeme sam počela učiti raditi se u programu Illustrator. S vremenom i s obzirom na muža fotografa, koji u velikoj mjeri se bavi fotkanjem svadbi, počela se stvarati ideja kreiranja i izrade pozivnica, zahvalnica i ostalih dekoracija svadbene tematike. Tako smo mogli spojiti naše dvije ljubavi i zajednički ponuditi budućim mladencima bogatu uslugu, sve na jednom mjestu.
Lalana design, zašto baš to ime i od kojih članova se sastoji vaš tim te koje kvalitete bi izdvojili kao one koje su vam donijeli najviše uspjeha?
Lalana je moj nadimak koji sam ja zapravo dala sama sebi. To je bila moja verzija mog imena dok još nisam znala pravilno reći Jelena. Oduvijek mi je bio drag i sada, kad je trebalo imenovati moj brend, činilo mi se nazvati ga po „meni“.Iako je brend moj i većinom ja stojim iza njegovih proizvoda, nezamjenjiv je postao i moj muž koji je na sebe preuzeo osmišljavanje i izradu drvenih kutija za book-ove, USB-e i fotografije. Tu su i naši klinci, Adam i Kala, koje također računamo u naš tim jer jako vole pomagati, svatko na svoj način i unutar svojih sposobnosti. Trudimo se voditi posao, komunicirati s klijentima i nuditi proizvode po najvišem standardu, na isti način na koji bi i očekivali da mi kao klijenti dobijemo od pružatelja usluga, a za koji vrlo često vidimo da kod nas u Hrvatskoj nije na nekom nivou. Kod nas je klijent vrlo bitan i želimo mu u svakom pogledu izaći u susret oko ostvarivanja njegovih želji i ideja glede naših proizvoda.
S obzirom na „crne“ statistike oko pada broja vjenčanja, kakvo je stanje na tržištu, ima li potražnje za vašim proizvodima?
Potražnja možda je nešto manja, no u prilog nam ide bogata ponuda. S obzirom na to da uz pozivnice i zahvalnice nudimo i dekoracije i kutije, ne možemo se požaliti na potražnju. Dapače, s obzirom na to da uz Lalanu design imam i drugi brend GlamArt studio, koji se bavi izradom dekoracija za dom, naš raspored je uglavnom popunjen.
Što to možete ponuditi samo vi, s čime privlačite svoje klijente?
Danas je teško biti originalan; što mi danas izbacimo novo na tržište, sutra netko od konkurencije lako može replicirati. Ipak, naše su se kutije pokazale kao pun pogodak. Prema našim saznanjima, ponudu kakvu mi imamo, što se tiče različitih modela i boja, pa i izrade custom kutija po mjeri, nema nitko i po tome smo zaista posebni.
Na vašim stranicama piše kako je brak kruna veze, ali i da se ništa ne mijenja ulaskom u njega, ali postoji jedna stvar koja je ključna, a to je dano obećanje. Možemo time zaključiti da vaši proizvodi onda trajno podsjećaju na to obećanje? Ili je trajno ipak nešto drugo?
Volim razmišljati da dio naših proizvoda, pozivnice i dekoracije, pomažu klijentima predstaviti sebe svojim gostima i učiniti sam dan vjenčanja lijepim i posebnim. Mislim da onda i uspomene na taj dan u obliku slika i foto knjige pohranjene u našim kutijama mogu poslužiti u svako doba kao podsjetnik na dano obećanje. Osobno vjerujem da je za uspješan brak jedino bitan odnos muža i žene. Promjene su neizbježne, no bitno je biti jedno uz drugo kroz sve njih.
Brak i obitelj se zapravo nadovezuju jedno na drugo, pa tako zanimljive stvari pišete i o majčinstvu, pa recite nam je li danas biti (mlada) majka podcijenjeno o društvu? Zašto? Postoji li „recept“ za uspješno majčinstvo?
Moje je mišljenje da smo svi mi različiti, različitih mogućnosti i sposobnosti i često padamo u zamku uspoređivanja. A s visokim, često nerealnim očekivanjima, zapravo zaboravljamo i same sebe cijeniti za obavljeno, pa kako će onda i društvo?Po mojem osobnom iskustvu, onog trenutka kad sam se posvetila sebi tj. svojim osobnim ciljevima i prestala „živjeti“ online čitajući raznorazne članke ili pratiti “mameće” društvene mreže, preporodila sam se. Djelomično je to i razlog, uz obaveze oko posla, što je moj blog Truba & Medo pao u drugi plan i nadam se uskoro mu ponovno dati dovoljno zaslužene pažnje, samo u malo drugom izdanju.Mislim da je najbolji „recept“ za uspješno majčinstvo krenuti od sebe i svojih mogućnosti. Informirati se, da, ali ne i slijepo slijediti tuđe naputke jer često ne uspijevamo u tome i pritom se nepotrebno osjećamo neuspjelo što, zapravo, nismo.
Kako uspijevate uskladiti posao i roditeljstvo?
Iskreno, još se učim dobro to uskladiti. Dinamika posla je takva da ga jedan dan može biti puno, drugi dan manje i tako je teško stvoriti neku uobičajenu rutinu. Ono na čemu najviše želim poraditi je bolje odvojiti vrijeme za obitelj i za tih par sati ostaviti posao sa strane. Ponekad je teško, ali radim na tome.
S obzirom na to da ste poduzetnica, biste li nam mogli reći nekoliko crtica o poduzetništvu za mlade i njegovoj budućnosti u Hrvatskoj, ima li nade?
Moje je iskustvo takvo da mislim da ima. Sada kad sam i sama u tim vodama, više primjećujem te mlade ljude i malene brendove na društvenim mrežama i zapravo sam pozitivno iznenađena njihovim brojem i cijenim ih još više. Jednostavno, prije nisam bila ni svjesna koliko je vremena, novaca, učenja i strpljenja zapravo potrebno za uspjeh. I jako mi je drago danas pratiti sve te brendove, učiti od njih i veseliti se njihovim uspjesima.
I za kraj, koje su ključne stvari za uspješno provođenje poduzetničke ideje u stvarnost?
Prvenstveno, najbitnija je ideja. Danas je gotovo nemoguće izmisliti nešto novo, no moguće je biti kreativan i izvesti nešto već postojeće na neki drugačiji način i tako se istaknuti. Prije samog pokretanja posla preporučujem izradu poslovnog plana. Ja sam svoj bila primorana napraviti prilikom traženja potpore za samozapošljavanje putem Plavog ureda, no pokazalo se da su tek upravo njegovom izradom sve stvari došle na svoje mjesto. Nadalje, ekipa Plavog ureda je uvelike pomogla i kod birokratskih stvari oko kojih sam se najviše i brinula tako da je i to prošlo lakše. A dalje je sve zapravo na samom poduzetniku da svoje ideje pretvori u stvarnost. Samostalno voditi posao znači voditi brigu o računima, o plaćanju doprinosa i sl., rađenju marketinga i u početku to bude veliki zalogaj. Treba biti strpljiv, u većini slučajeva mogu biti potrebne i godine da se doživi pravi uspjeh, no s vremenom i trudom se to može postići.
Što reći, a da nije rečeno? Naša i vaša Jelena nam je otkrila neke nove vidike poduzetništva, otkrila ključne stvari, dala poticaj da budemo uspješni. Slijedeć njen primjer vjerujemo kako nam fali još samo jedna stvar – dobra ideja! Stoga, krenimo.