Sandro Kraljević, magistar psihologije, 29 godina, vlasnik i direktor tvrtke Mind Lab d.o.o. Oduvijek je znao da želi imati svoje poduzeće, samo što nije mislio da će se to dogoditi ovako brzo. Ideja za pokretanje Mind Laba javila se 2016.godine, dok je još uvijek bio u aktivnoj potrazi za poslom. Između nekoliko natječaja za posao, sjedio je za svojim laptopom te mu je došla misao o tome što kada ne bi čekao nekoliko godina s otvaranjem tvrtke, već kada bi ju napravio sada.
U tom trenutku nije znao kakvom vrstom sadržaja bi se tvrtka bavila, ali su se ideje ubrzo konkretizirale. Tvrtka je službeno registrirana krajem 2017.godine, a s poslovanjem je počela 1.ožujka 2018.
Kako je došlo do imena Mind Lab i naravno, kome su namijenjene usluge koje pružate?
Što se tiče samog imena tvrtke, moram priznati da sam dosta vremena razmišljao o njemu, međutim kada sam se dosjetio ove kombinacije riječi, to je jednostavno bilo to. “Mind” dolazi od engleske riječi um, koji se odnosi na temeljni pojam ljudskog ponašanja i funkcioniranja, te psihologije općenito, naše primarne struke. “Lab”, s druge strane, je skraćena verzija riječi laboratorij, odnosno mjesta u kojem se trudom, upornošću, te kvalitetnim i provjerenim metodama dolazi do vrhunskih rezultata, koji pomažu u stvaranju bolje svakodnevice. Odlučili smo se za skraćenu verziju riječi, jer je puno više u skladu s našim mladenačkim duhom.
Govoreći o uslugama koje Mind Lab pruža, zajedno s tri kolegice radim kako s fizičkim osobama, tako i s organizacijama. Budući da imam dosta kontakata u raznim tvrtkama, organizacijama različitima po svojoj veličini i vrsti djelatnosti kojom se bave, iz prve ruke sam dobio uvid u to koji su najčešći problemi koji muče zaposlenike u današnjem tržištu. S druge strane, psihologija (ne samo kao struka, već i kao znanost) zaista nudi pregršt metoda, tehnika i alata koje čovjeku mogu ne samo olakšati svakodnevicu, već i povećati kvalitetu njegova života. Tako da se Mind Lab odlučio svojim klijentima ponuditi usluge procjene, savjetovanja, edukacije i razvoja.
Međutim, kako nam je jedna od temeljnih vrijednosti individualnost, suštinski svaku uslugu prilagođavamo konkretnom klijentu, nakon što smo dobro upoznali njegovu situaciju (za što ponekad treba puno vremena), te nakon što se dogodio onaj “klik” – bez njega nema dobre suradnje! Dugoročni i kvalitetni odnosi s klijentima su nam puno važniji od kratkoročne zarade, zbog čega uvijek težimo tome da našim klijentima budemo dugoročni, strateški partneri na njihovom putovanju ka osobnoj i organizacijskoj izvrsnosti.
Kako je bilo na početku?
Znate kako kažu da je svaki početak težak – e pa ni mi nismo bili iznimka. Prva godina poslovanja zaista je najteža – and it’s going to make you or break you. Uspješno voditi tvrtku posebna je razina stresa, neovisno o tome koliko imaš godina ili prethodnog radnog iskustva. Pred tobom se nalaze izazovi s kojima se nikada u životu nisi susretao, te ti se javljaju misli i emocije koje nikada do sada nisi doživio. Osim oscilacija u prihodima i zaradi, tu su definitivno bile prisutne i oscilacije u raspoloženju – bilo je tu jako lijepih dana i odlično odrađenih projekata, ali i mnogo loših dana, neprospavanih noći, kao i misli o odustajanju i zatvaranju firme. Poanta je da te manje lijepe periode jednostavno treba “izgurati”.
Po mom skromnom mišljenju, početak je težak iz nekoliko glavnih razloga. Prvi je, naravno, stres vezan uz vođenje samog poduzeća – tu je velika količina papirologije, administracije, zakona, pravilnika itd. koju nije jednostavno pratiti, te u kojoj se vrlo lako pogubiti kada nemate iskustva s tim. Drugi je sama činjenica što ste vi odgovorni za apsolutno sve u firmi – izvođenje usluga, naplata, marketinške aktivnosti, razvijanje odnosa s klijentima, izgradnja vlastitog branda itd., što znači da obnašate sve funkcije, od direktora do čistača. I treći razlog su, naravno, predrasude tržišta i klijenata vezane uz tebe, tvoje godine, tvoje radno iskustvo, djelatnost kojom se baviš i sl. Ja imam tu (ne)sreću da izgledam dosta mlado, zbog čega trebam uložiti puno više vremena i truda ne samo u izgradnju odnosa sa svojim klijentima, već i u samu prezentaciju dobrobiti koje oni dobivaju od mojih usluga.
Zbog svega navedenog želio bih naglasiti da poduzetništvo nije za svakoga, i da je početni period uvijek težak ma koliko god se ti pripremao za to. Ja sam se na otvaranje tvrtke pripremao godinu i pol dana, te sam se svejedno našao pred izazovima koji su mi u tim trenucima izgledali nepremostivo. Međutim, poduzetništvo je, s druge strane, jedno fantastično iskustvo koje ti omogućuje osobnu transformaciju i napredak o kakvom nisi mogao ni sanjati. Da mogu vratiti vrijeme, definitivno bih napravio istu stvar – možda bih čak i ranije otvorio firmu!
Što te motivira u poslu?
Jednom riječju – ljudi. Oduvijek sam pokazivao veliki interes za njihove životne priče, te su me fascinirali načini kako se ponašaju u određenim situacijama, kako donose odluke, i zbog čega se ne mogu riješiti negativnih emocija u svom životu. Jedna od stvari koju uvijek naglašavam u svom radu upravo je ta složenost ljudskog uma – čovjek je najkompliciraniji, ali i najljepši stroj na ovome svijetu. Koliko smo s jedne strane svi različiti i posebni na svoj način, toliko se s druge strane svi u nekim situacijama ponašamo vrlo slično.
Upravo je u tome ljepota rada s ljudima, te je to ono što me čini motiviranim da svaki dan ustajem iz kreveta i radim to što radim. Ljudi i njihovo psihološko funkcioniranje u suvremenom svijetu nepresušno su vrelo informacija i novih saznanja, zbog čega baš u tom području leži veliki potencijal za daljnje projekte. Omogućiti ljudima sretan i svrsishodan život ujedno je i vizija Mind Laba.
Planovi za dalje i gdje se Mind Lab može pronaći?
Osim nastavka izgradnje vlastitog branda kroz usluge koje već sada obavljamo, 2019. godinu ćemo iskoristiti i da bismo zakoračili prema digitalnoj budućnosti. Budući da smo prošle godine dobili novčana sredstva iz EU fondova, njih ćemo uložiti u razvoj online sučelja za testiranje, bilo da se radi o testiranju kandidata koji se nalaze u selekcijskom postupku neke organizacije, ili o procjeni poslovanja neke tvrtke kroz niz strukturiranih upitnika i alata. Time ćemo, s jedne strane, samim klijentima i kandidatima olakšati proces psihologijske procjene, dok ćemo sebi uštedjeti vrijeme potrebno za administraciju i interpretiranje rezultata. Rezultat toga će biti da ćemo klijentima puno brže moći isporučiti izvještaje o samim procjenama.
Također, razvijamo i jednu “e-learning” platformu koju ćemo s vremenom nadopunjavati različitim interaktivnim sadržajem iz područja mekih vještina, primijenjene psihologije i općenito osobnog usavršavanja. Naši klijenti ponekad nemaju vremena odvojiti cijeli dan ili pola svog radnog dana za edukaciju, te smo stoga došli na ideju da im omogućimo učenje u terminu i količini koja odgovara upravo njihovim obvezama i potrebama. Smatramo da će ova platforma predstavljati odličnu nadopunu edukacija “uživo” koje već sada nudimo. I naravno, uvest ćemo i opciju online kupnje (odnosno, webshopa), kako bi vam sve naše usluge bile dostupne jednim klikom!
Što se tiče daljnjih poslovnih planova, ja sam veliki vizionar. Lagao bih vas kada bih rekao da mi se svakodnevno po glavi ne motaju razne poslovne ideje – ali sve u svoje vrijeme. Do tada, možete nas pronaći na društvenim mrežama – redovito stavljamo novosti i zanimljivi sadržaj na Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram i Youtube.
Tvoja poruka mladima u Hrvatskoj- ostati ili otići?
Iskreno, nema jednostavnog odgovora na ovo pitanje, već, da bismo kvalitetno dali odgovor na njega, treba u obzir uzeti veliki broj faktora – čime se bavim, koji su mi interesi, što uopće želim od svoje profesionalne budućnosti itd. Obje opcije za sobom nose veliki broj kako prednosti, tako i nedostataka, koje bi svakako trebalo “staviti na papir” i dobro razmisliti o tome što je najbolje za nas. Pogreška koju ljudi često rade je ta da misle kako je “kod susjeda trava zelenija”, odnosno da je život u inozemstvu puno lakši nego u Hrvatskoj. Koliko god da je to istina, primjerice, s financijske strane, toliko život u inozemstvu za sobom nosi i nedostatke koji se najčešće vide u padu kvalitete socijalnih odnosa i manjoj količini slobodnog vremena. Ono što svakako treba osvijestiti jest da preseljenje u inozemstvo neće magično “izbrisati” sve naše probleme koje sada imamo.
Ako pitate mene osobno, ja sam uvijek mišljenja da se sve treba probati. Tako da – ako vas život u inozemstvu zaista privlači, onda odite i okušajte se u tome. Što je najgore što se može dogoditi? Možete se vratiti u Hrvatsku s jednim prekrasnim životnim iskustvom. Na sreću, koliko god se na prvu to činilo nevjerojatnim, činjenica jest da se i u Hrvatskoj može uspjeti, samo je potrebno malo više truda i vjere u sebe. Postoji veliki broj uspješnih lokalnih poslovnih priča, samo što mediji nisu baš skloni pisati o njima. Bilo kako bilo – ako ste marljivi, imate cilj koji želite ostvariti, i vjerujete u sebe, uspjeh je gotovo pa zagarantiran, u kojoj god se državi nalazite!