mimladi

9 jednostavnih pravila za disidenta ili kako ne abortirati

Zapadni je standard uzimati morning after abortivne pilule, makar je nju izmislio Istok. Na tisuće ljudi spremno je bez sustezanja popiti pilulu kako bi se riješilo onog čudnog, neželjenog bića u samom sebi. To biće raste, želi živjeti i najčešće je na teret i muku trudnoj osobi, bilo muškoj bilo ženskoj. Pilule pomažu osobi da slobodno ide kroz život bez neželjenih stvari i događaja, bez ikakvog uznemiravanja. Radi se o misaonim Murti-bing abortivnim pilulama poljskog književnika Czesława Miłosza, koje služe odricanje od vlastitog mišljenja, za umirivanje savjesti i za postizanja egzistencijalnog mira kako bi osoba, a naročito intelektualac, postao ´koristan,´ kako bi se ´prilagodio´ novoj i dominantnoj misaonoj i duhovnoj struji. Pilula je nastala u laboratorijima iza Željezne zavjese, a disident je odbija uzeti.

U engleskom jeziku to dissent, znači ´ne slagati se´ ili ´otpasti od nečega.´ Dissident je stoga odmetnik koji se od-metnuo od vladajućih prilika. U europskom kontekstu, prvi disidenti su engleski religijski pobunjenici 16. stoljeća, dok su drugi, i relativno posljednji, ali istinski odmetnici, oni komunističke Istočne Europe. Bauk komunizma doista ide ruku pod ruku s baukom disidentstva. Disidenti kako ih razumijemo su intelektualci i borci za ljudska prava u totalitarnim komunističkim sustavima 20. stoljeća koji nisu priznavali ljudska prava slobode govora, slobode izbora i slobode mišljenja. Najpoznatiji disidenti su Vaclav Havel, Lech Wałesa i Aleksandar Solženjicin dok je kod nas najpoznatiji Vlado Gotovac, zatvorenik, pjesnik, političar i borac za prava pojedinaca i pravo hrvatskog naroda za samostalnošću. S njima dolaze na tisuće nepoznatih i anonimnih disidenata koji su za istinu i pravdu gubili živote po zatvorima, logorima, policijskim postajama i psihijatrijskim ustanovama.

Intelektualci protivnici komunističkih sustava istočne Europe sami sebi nikada nisu dodijelili naziv disident. To su učinili zapadnjački mediji kao oruđe hladnoratovskog nadmetanja. Uvijek je dobro imati prijatelje u neprijateljskoj momčadi koja će zabijati autogolove. No oni su taj naziv objeručke prihvatili, posebno Vaclav Havel u svom eseju Snaga nemoćnih. Naime, s padom Berlinskog zida 1989. godine, koji je ne samo simbolički označio rasap komunističkog sna i jave, liberalni mislioci, poput Francisa Fukuyame,  počeli se govoriti o kraju povijesti i dovršetku povijesnog procesa. Istovremeno dogodila apoteoza disidenata. To znači da bi ono temeljno ljudsko, za što su se disidenti borili, bilo riješeno i ostvareno u cijelom svijetu: liberalna demokracija, višestranačje, slobodno tržište, sloboda govora, sloboda izbora, sloboda mišljenja, sloboda vjeroispovijesti te sloboda državnog i osobnog samoodređenja. No papa Ivan Pavao II. je 1991. godine u enciklici Centesimus annus navijestio da će se s novim liberalističkim stvarima i novom kapitalističkom situacijom dogoditi isti rasap ukoliko ponove temeljnu pogrešku komunizma, onu antropološku. Komunizam je krivo tumačio čovjeka te je samim time iskrivio istinu o čovjeku. Za tu je gotovo prozaičnu stvar proliveno mnogo tinte samizdata i previše krvi na ulicama Gdanjska. Čovjek nije samo biće kolektiva, biće ekonomije, biće materije. On je nešto više. Svijet, u kojem je liberalni kapitalizam samo preuzeo mjesto komunizma i naizgled doveo do ispunjenja svih ljudskih prava, disidenti i razni borci naizgled više nemaju što raditi osim uživati pod suncem povijesnog ispunjenja.

Ipak, nihil sub sole novum. Disidenti kao endemska vrsta i danas postoje: kineski nobelovac Liu Xiaobo, zviždač Edward Snowden, urednik WikiLeaksa Julian Assange, šahovski genij i hrvatski državljanin Gari Kasparov, političarku Aung San Suu Kyi, ali i U2 i Bono Voxa te gay, gender i ini aktivisti. Jedno je očito: imamo Zapadne disidente koje voli Rusija te imamo istočne disidente Rusije, Kine i tzv. ´nerazvijenih zemalja´ koje voli Zapad. Svugdje se govori o nekakvim slobodama, pravima i demokraciji. Svi se bore za isto, ali pri tome se ne misli isto. Negdje vidimo da demokracije i slobode nema, a negdje da još nema standarda i vrijednosti vrloga zapadnog svijeta. Rusu, Sudancu, Vijetnamcu ili Hrvatu je poželjno govoriti Zapadu dragim i milozvučnim jezikom ljudskih prava jer one u paketu uključuju ono ljudski nužno (slobodu izbora, pravo na obrazovanje, ženska prava i slobodu medija), ali i sijaset onoga što su ratoborni zapadnjaci u nostalgiji za nekim junačkim vremenima izmislili kao novi prostor borbe za ljudska prava. Upravo se gay prava, gender prava i reproduktivna prava i slobode navode kao jedna od temeljnih ljudskih prava koje treba ozakoniti.

Zapad je uvijek bio očaran mističim Istokom čak i kada je u svom strahu i neznanju pisao o terri incogniti u kojoj žive zmajevi, komunisti ili atomske bombe. Taj je mistični Istok zadržao nešto toliko autentično da to danas prosječnom Zapadnjaku djeluje kao odveć mistično. Očuvao je ono temeljno, a to je život u istini o čovjeku, društvu i svijetu čak i pod teretom progona i kršenja nepravednih zakona. U tome ima nešto povijesno uvjetovanog, jer ste uvijek u pripravnosti i čvrsto se držite zdravog razuma kad vam stalno oružjem na vrata kucaju Mongoli, Rusi ili Turci. U ovome je razlika između pravih boraca za ljudska prava, pravih disidenata, pravih odmetnika od onih koji bi iz romantičnih pobuda takvima htjeli biti. Havelove riječi, da živjeti u istini znači ni na koji način ne odstupiti od nje te ne sudjelovati u lažima ideologije, danas dobivaju na posebnoj težini, budući da se neke druge stvari podmeću kao temeljna ljudska prava. Pogreška komunizma se ponavlja. Sam čovjek je doveden u pitanje. U ekonomiji, politici, umjetnosti, seksualnosti i filozofiji o čovjekovoj naravi više se uopće ne govori. To nije poželjno.

Istinski disident jest onaj koji se ne slaže s vladajućom ideologijom koja se pojavljuje kao duhovnim totalitarizmom i odbija igrati njezinu igru, uzeti njezinu pilulu prilagodbe, a koji se u isto vrijeme zalaže za istinu o čovjeku i živi je na svakoj razini riskirajući pri tome i realni i virtualni aparthejd. Sama borba za ljudska prava i slobode bila bi apsurdna da ne postoji istina o čovjeku. Ona iz njega proizlaze, iz konkretne čovjekove biti i situacije. Kako se uopće boriti za nešto ako ne znamo za što se borimo, za kakvu slobodu, kakva prava i dostojanstvo? Možemo li pokazati slobodu? Ako čovjek nije nešto za-dano, tada on može biti ili bog ili zvijer, ili što god mu se svidi.

Solženjicin je u članku Ne živi po lažima dao načela djelovanja u borbi za istinu i čistu savjest. Bolja bitka za ljudska prava od one za istinu o čovjeku kao bitka za nerođene, za nezaposlene, za siromašne, za stare, za depresivne i malodušne, za obitelj i slobodu vjeroispovijesti, za vrednote danas ne postoji. Ovo su načela istinskog disidenta ili recept kako ne uzeti Murti-bing pilulu:

1) stoga nećeš pisati, potpisivati ili tiskati ni na koji način ni jednu rečenicu koja izobličuje istinu;

2) nećeš izreći takvu rečenicu ni u osobnom razgovoru pred mnoštvom ni u svoje ime ni na nečiji nagovor, bilo kao zagovaratelj, učitelj, predavač ili kao glumac;

3) nećeš prikazivati, gajiti ili širiti ni jednu ideju za koju vidiš da je lažna ili iskrivljuje istinu bilo u slici, skulpturi, fotografiji, tehnici ili glazbi;

4) nećeš navoditi izvan konteksta, bilo usmeno ili pisano, ni jedan citat da bi ugađao drugima, da sačuvaš poziciju, da postigneš uspjeh u poslu, ukoliko se u potpunosti ne slaže s citiranim ili ako u potpunosti ne objašnjavaš problem;

5) nećeš dozvoliti da budeš prisiljen sudjelovati u demonstracijama ili okupljanjima ako su u suprotnosti s tvojim željama i voljom te nećeš uzeti u ruke ni dići u zrak natpis ili slogan s čijim se sadržajem potpuno ne slažeš;

6) nećeš dizati ruku na prijedlog s kojim se iskreno ne slažeš niti ćeš glasati otvoreno ili tajno za osobu za koju smatraš da nije dostojna tvoga glasa ili je nesposobna;

7) nećeš dozvoliti da te odvedu na sastanak gdje možeš očekivati iznuđenu ili farsičnu rasprava o nekom pitanju;

8) odmah ćeš napustiti sastanak, druženje, predavanje, predstavu ili film ako čuješ da govornik izriče laži ili blebeće ideološke besmislice ili besramnu propagandu;

9) nećeš se pretplatiti niti ćeš kupovati novine ili časopis u kojem je informacija izobličena, a temeljne činjenice prešućene.

Nikola Bolšec 

Unesite pojam po kojemu želite pretraživati portal.