"Utjecaj bajke na dijete" - Snjeguljica i sedam patuljaka (prvi dio)

Karlo Jagatić | 2 min | 21.10.2020

Kulturiranje
Kolumne
Filozofiranje

Snjeguljica i sedam patuljaka je bajka objavljena 1812. godine u zbirci Braće Grimm pod nazivom Bajka 53. Ova simpatična priča dobiva na svojoj popularnosti 1937. godine, kada animirani film biva objavljen i rađen pod producentskom palicom Walta Disneya.

U ovome članku dotaknut ćemo se teme utjecaja filma na dijete. Kazat ćemo na koji način je animirani film prezentiran te što se sve može izvući iz njega. Bazirat ćemo se na negativnim porukama koje film šalje te problematike određenih scena. Na početku ćemo naglasiti da je film odlično napravljen, nudi pregršt ispravnih poruka i pozitivnog sadržaja kao što su: važnost ljubavi, prijateljstva, zajedništva, opasnost lakovjernosti itd. Iako film sve to nudi, moramo biti svjesni da ovaj film pretežito gledaju djeca koja u svojoj dobi upijaju kao spužve sve što vide i čuju, čak i ono što mi kao odrasli smatrali benignim može imati veliki utjecaj na djetetovo ponašanje i gledanje na svijet.

Upozorenje čitatelju: Slijedi tekst koji sadrži pojedinosti o radnji i/ili završetku ovog djela.

Prvo što upada u oči je scena u kojoj se Snjeguljici, tijekom bijega u šumu, počinju mijenjati oblici drveća, lijana i životinja u nešto grozomorno i opasno. Nakon što se smiri, Snjeguljica se ispričava i izjavljuje da ju je sram zbog njezina straha. Ponavljamo, možda zvuči benigno i nebitno, ali izgovorenim se djeci daje do znanja da je strah osjećaj kojega bi se trebali sramiti. Nadalje, prebacimo li se nakratko malo na lik njene maćehe, jasna je pouka njenog karaktera koja govori djeci da će ih ljubomora koštati života te da nije vrijedno nositi takav teret u srcu. Ono što je problematično jest to što se njen zli karakter povezuje s neurednošću. Jasno je da se time htjela postići turobna atmosfera, ali ispada kao da zle osobe ne mogu biti uredne ili obratno. Također, nakon njene preobrazbe ona poprima oblik ružne i neuredne starice. Viđeno može značiti da se starim ljudima ne može vjerovati jer djeluju plaho i nemoćno, ali ustvari su zlonamjerni. Neurednost je bitan detalj na drugoj strani, kod patuljaka. Njihova kuća je cijelo vrijeme zapuštena i neuredna, a onda dolazi Snjeguljica kao ženski lik koji im sve čisti i uređuje te ih tjera na obavljanje higijene i obećava da će im peglati, spremati, kuhati i pomagati dok su oni na poslu kao da je to jedino što ona kao žena i pojedinac može ponuditi zauzvrat. Također, Snjeguljica tjera patuljke na pranje prijeteći im uskraćivanjem jela, ako ne naprave zadatak koji im je zadala.

Odavno je poznato da se većina bajki svode na fabularnu radnju u kojoj mlada prelijepa djevojka čeka svog princa na bijelom konju. Očekivano, to je slučaj i u ovoj priči. Važno je naglasiti Snjeguljičino opisivanje ljubavi prema Princu te da ona u nijednom trenutku ne opisuje njega na emocionalnoj noti, nego kao lijepog i bogatog mladića s kojim se ona nada provesti život u velebnom dvorcu. Poznato je da su na kraju bajke oni sretni do kraja života, ali malo tko je primijetio njen odlazak od patuljaka čim je imala priliku otići s Princem te poruka kojom je rečeno da je intimna ljubav (Snjeguljice i Princa) bitnija od prijateljske ljubavi (Snjeguljice i patuljaka). Također, zanimljivo je kako se gledateljima tj. djeci pokušava objasniti Bog i njegova veličina, ali je se objašnjava tako što dijete nakon gledanja filma ima dojam da je Bog zlatna ribica kojoj prije spavanja kaže svoje želje koje će se zatim ostvariti.

Nadalje, govorit ćemo o njenom odnosu s patuljcima te razvoju njihova odnosa. Kao što je već rečeno, patuljci vrlo rano nakon upoznavanja popuštaju Snjeguljici te joj ugađaju na uštrb vlastita zadovoljstva svi osim Ljutka. Ljutko je patuljak drska i bezobrazna karaktera koji ima problema s autoritetom, ali na kraju priče on ju zavoli te se time pokazuje koliko lako žene mogu promijeniti ponašanje i osobnost čak i onih nepokolebljivih muškaraca. Nadalje, među sedam patuljaka bitno je istaknuti Tupka, malog nespretnog patuljka, koji ne govori i također se ne snalazi u svojoj okolini te ga ostali patuljci gledaju kroz podsmjeh. Cijela situacija je zabavna i simpatična dok se ne zapitamo može li to loše utjecati na djecu koja će možda kroz primjer Tupka gledati neko drugo dijete u stvarnom životu prema kojemu će se odnositi kao što se patuljci odnose prema Tupku.

Iako je ovo jedan od najboljih Disneyevih animiranih filmova koji je dobio mnoge nagrade, ima svoje mračne strane koje mogu izgledati banalno i bezopasno. Moramo naglasiti da su gledatelji djeca koji ne mogu razlučiti u određenoj dobi što je dobro, a što loše bez prave komunikacije sa starijom osobom. Možda bi bilo najbolje, prije no što djeci dajemo da gledaju filmove, da ih mi sami pogledamo, možda nećemo imati previše volje, ali djeca su ipak najbitnija.

Karlo Jagatić

Student kroatologije i povijesti, glazbenik i pjesnik. Voli dobru hranu, glazbu, kazalište, prirodu, knjige i razmišljanje o mnogočemu. Želi obojiti svijet vlastitim bojama.


Pogledaj još iz povezanih kategorija:

Kulturiranje