Od klijenta do direktora- devet pitanja do uspješnog start-upa

David Pranjić | 3 min | 12.01.2020

Poduzetništvo
Prilike za mlade
Edukacije

Mario Mrkša završio je ekonomiju i management na ZŠEM-u, a trenutno je student Nova Business School-a, prestižne poslovne škole u Portugalu. U isto vrijeme iskoristio je mjeru samozapošljavanja u RH te kao vlasnik paušalnog obrta pokrenuo vrlo profitabilan online posao. Njegova agencija Grab a home postala je pravi hit među studentima koji dolaze u RH na studentsku razmjenu, ali i među najmodavcima koji svoje stanove žele iznajmiti na kraći period. U nastavku ovog eksluzivnog intervjua donosimo vam devet savjeta za slične poduzetničke pothvate iz njegovog opširnijeg start-up iskustva.

Već u samom početku ovaj intervju počeo je autentično i dinamično. Dogovorili smo se napraviti intervju koji će biti kratak i pregledan priručnik za sve one koji žele savjete pri pokretanju paušalnog obrta i plasiranja uspješnog proizvoda/usluge. Njegovi savjeti vrlo su jednostavni, ali kako i sam kaže, najbolje je učiti iz vlastitog iskustva. Padova će uvijek biti, no važna je snaga povratka i vizija uspjeha. Zajedno smo zaključili kako u ovom tekstu neće biti motivacijske govorancije već isključivo konkretni i konstruktivni savjeti temeljeni na vlastitom iskustvu.  

Odakle početi?

Nisam znao što ću započeti, ali oduvijek sam očekivao da ću vrlo rano početi s poduzetništvom. Na ZŠEM-u sam počeo slušati ekonomske kolegije i ta želja još je jače zaiskrila u meni. U početku sam skupljao relevantno znanje i time održavao snažnu motivaciju. Čitao sam i istraživao. Uvijek je, uz to, dobro imati mentore. Za mene su to primarno bili profesori, a kasnije većinom dokazani poduzetnici čije sam korake analizirao u stopu prateći ih na društvenim mrežama i kroz poslovne časopise.- govori Mario

 

Kako prepoznati pravu priliku?

Mario je kroz studentski život najmanje bio na kampusu u Zagrebu. Već u prvom semestru druge godine otišao je na studentsku razmjenu u Madrid te godinu dana kasnije u Singapur. U međuvremenu je pohađao ljetne škole u Hrvatskoj i Kini. Njegov internacionalni duh potvrđuje i činjenica da mu je djevojka Slovenka. Iako će mnogi pomisliti kako ga je upravo sadržaj kolegija ljetnih škola ponukao na poduzetnički pothvat, Mario je svoju motivaciju pronašao u svakodnevnim iskustvima traženja kratkoročnog smještaja u inozemstvu. Često je, po njegovu iskustvu, bilo teško pronaći pravu ponudu i pristupačne stranice na kojima se mogao rezervirati smještaj, a i kada bi se našlo, rijetko bi bio zadovoljan.

 

Ideju sam dobio na prvoj studentskoj razmjeni. U inozemstvu već postoje brojne agencije koje spajaju najmodavce i klijente koji žele iznajmiti smještaj na kraći rok – online retail market places. Shvatio sam da je takvo tržište u Hrvatskoj tek u nastanku pa sam odlučio iskoristiti priliku i uključiti se u utrku. Puno sam planirao i istraživao. Po povratku s razmjene počeo sam s realizacijom.

 

Zaključak nakon razgovora o počecima agencije, kako kaže Mario, je da za pronalazak prave prilike prvenstveno treba biti kritičan i konstruktivan klijent u bilo kojem polju koje vas zanima, a zatim, ako u sebi imamo barem malo „poduzetničke krvi“, napraviti potez u kojem ćemo stvari raditi bolje od konkurencije ili pokrenuti nešto drugačije i inovativno.

Što u slučaju neuspjeha?

 

Ljudi misle da je teško biti poduzetnik i to je djelomično istina, no u zadnje vrijeme, naročito zbog poticaja za samozapošljavanje u RH danas stvarno imamo priliku pokrenuti nešto svoje i okušati svoju sreću u tom svijetu. Greške i neuspjesi dio su rutine poduzetnika. Prije ove agencije ušao sam u jedan posao sa bratom i zajedničkim kolegom. Otvorili smo tvrtku za e-Commerce - online prodaja odjeće. Tu smo dosta izgubili. Ali, naučili smo mnogo lekcija iz svih silnih pogrešaka. Tvrtku smo zatvorili godinu dana kasnije, a dvije godine nakon toga pokretavši ovu agenciju puno sam toga napravio brzo i efikasno samo zahvajuljući prethodnom iskustvu.- objašnjava nam Mario

Koje su najvažnije snage za pokrenuti svoj biznis?

Za svakog poduzetnika važno je poznavati svoje prednosti i mane. Ovisno o tome jeste proaktivni individualac spreman na veliku angažiranost, prodaju i interakciju s ljudima ili stručan i iskusan samostalni operativac koji je odlučio pokrenuti vlastiti posao i raditi za sebe, uvijek je važno, kako kaže Mario, obratiti pažnju na nekoliko univerzalnih činjenica.

 

Važno je s kim radiš i kako radiš, a tek toga dolaze egzekucija i inovativnost. Kasnije dolaze i stvari poput samog proizvoda/usluge. Možete imati super ponudu, ali ako nemate dobar plan i ljude koji će to izvršiti onda će vam projekt zastajkivati ili uopće neće uspjeti.

Po čemu se moguće razlikovati od drugih start-upova?

 

Tim je jako bitan. Zatim komunikacija i delegiranje zadataka. Eksperimentiranje i improviziranje nije poželjno ako nemate strategiju i dobar plan. Vizija. Kod start-upa je važno prvenstveno ući na tržište, ali moraš imati viziju...moraš vjerovati u ideju.

 

Kako dobiti prva znanja o pokretanju start-upa?

 

Najviše sam naučio na fakultetu, ali išao sam i na dodatne edukacije. Na Start-up akademiji koju organizira Plavi ured u Zagrebu naučio sam dosta o počecima i pravnim pitanjima s kojima su mi kasnije i pomagali u samoj egzekuciji. Takve i slične edukacije Plavog ureda su besplatne, a osim ekipe koju sam tamo upoznao i djelatnici su bili vrlo pristupačni i davali su svoje kontakte.

 

Gdje pronaći kapital?

 

Jedna takva prilika jesu poticaji za samozapošljavanje koje pruža Hrvatski zavod za zapošljavanje. U slučaju da posao pokrećete samostalno, možete računati na potporu do 70.000 kuna, a  ako vas je više, potpore mogu ići do 275.000 kuna. Poticaji za samozapošljavanje dostupni su svakoj nezaposlenoj osobi koja se odluči na pokretanje vlastitog posla i prijavljena je u evidenciji Zavoda. Mario nam je ispričao svoj put do tih poticaja:

 

Kad sam saznao za poticaje, prvo sam sve detaljno googlao. Sve je objašnjeno na HZZ-ovom webu. Prilikom pripreme dokumentacije za apliciranje samo sam pratio pravne upute, a kada bih zapeo kontaktirao bih Plavi ured ili HZZ direktno. Poslovni plan nije teško napraviti. Ako znate što želite i ispunili ste prethodne uvjete ovo je samo stavljanje cijele priče na papir.

 

Rezultat tvog pothvata?

 

Rezultat mog rada je moja agencija koja je trenutno, rekao bih, uspješna, no uvijek ima prostora za širenje i nadogradnju. Teško je raditi sam i svakako bih preporučio poslovne partnere. S jedne strane, svojim vještinama međusubno se nadopunjujete, a s druge dajete podršku jedan drugome. Ne samo poslovnu nego i onu moralnu. Ne bih preporučio više od dvoje ili troje ljudi. Važno je imati istu viziju te snositi istu razinu odgovornosti. U početku se sve temelji na vremenu i trudu. Koliko god vremena uložio moraš biti brz i širiti se.

Zaključak i konačni savjet

 

Obratite se HZZ-u ili Plavom uredu za pravna pitanja i tehnička pitanja oko otvaranja tvrtke. Pronađite partnera, ali budite pažljivi s kim ulazite u posao. Obrt je izvrsna opcija za eksperimentiranje jer se najlakše otvara i zatvara, a uz to ima i najmanje davanja državi. Nemojte se bojati pogrešaka, pogotovo na početku, dok je greška još uvijek jeftina...

David Pranjić

Njegov domaći teren podrazumijeva crtiće, ekonomiju i politiku, a nerijetko teološke i filozofske rasprave o životu i smrti. Strastven je student, amaterski sportaš i eklektični čitač knjiga.


Pogledaj još iz povezanih kategorija:

Poduzetništvo