Mendax Films - pripovjedači kroz vizualnu umjetnost

Mimladi.hr | 3 min | 02.02.2020

Poduzetništvo
Prilike za mlade
Kulturiranje
Aktivni građanin
Priče o uspjehu

Marin Pavelić, student četvrte godine komunikologije na Hrvatskom katoličkom sveučilištu, inače iz Jastrebarskog, ispričao nam je nešto o YouTube kanalu kojeg je pokrenuo – Mendax Filmsu.

 

Što je Mendax Films?

U opisu kanala stoji: „Mendax znači pripovjedač, a to je ono čime se mi smatramo i želimo biti. Želimo snimati priče bile one stvarne ili istinite, žanrovske ili umjetničke.“ Marin na kanal Mendax Filmsa gleda kao na malu produkcijsku kuću, jer cilj im je zapravo snimati filmove koje god žele. Imali su i nekoliko suradnji i iskušali se u izradi promocijskih videa te izradi filmova vrlo različitih žanrova.

 

Počeci

Sve je počelo 2011. godine kada su Marin i Andrija Jugović, njegov najbolji prijatelj, pokrenuli kanal. Ideju su dobili gledajući već postojeće YouTube videe poput Plutons Productionsa koji su koristili razne vizualne efekte. Počeli su snimati zato što ih je zanimao film, bez velikih očekivanja. Marin se usmjerio na snimanje, režiju i pisanje, dok se Andrija više zanimao za montažu. U početku su dobili zamah jer su, na neki način, bili osvježenje od uobičajenog sadržaja koji se nalazi na YouTubeu, dok je danas ipak malo drugačija situacija na samoj platformi. Tip kanala koji oni imaju – time se više nitko ili se jako malo ljudi bavi. Promijenila se kultura gledanja. Gledaju se kratki i brzi sadržaji, a količina sadržaja koji se nudi je mnogo veća. Gledanost možda nije kao što je nekad bila, tako da nema veću povratnu informaciju od publike, no prije svega, stvaraju jer im stvaranje čini zadovoljstvo, u nadi da će to publika dobro primiti.

Prvi filmovi su bili oni dječački poput trčanja po šumama s pištoljima, gotovo kao igra, dok su kasnije malo nagnuli prema art-u s kojim su mogli sudjelovati na nekim festivalima što je bila velika Marinova želja.

Do sada su osvojili tri nagrade: Na Reviji studentskog filma su s Underground Monopolyjem osvojili nagradu publike za najbolji studentski kratkiš, a Cedevita 2 im je na Filmskom festivalu smijeha donijela nagradu publike i drugo mjesto za najbolji film u domaćoj kategoriji.

 

Proces izrade filma

Stalnu postavu čine Marin, Ivan Prčić kao montažer i snimatelj, Mate Pavelić kao glumac po potrebi i Bruno Mataušić kao prvi glumac koji je pristao izaći ispred kamere te Katarina Malnar koja redovito fotografira filmski set. Kao noviji član tu je i Noel Reškovac koji je više iza kamere i glumi ako za to ima potrebe.

Često im fali glumaca pa se tada zovu svi ostali prijatelji i rodbina.

Ključan i vjerojatno najteži dio je pisanje. Za njega je zadužen Marin, a on kreće stvarati od  jedne ideje, rečenice ili slike koja se kasnije razvija. Zatim se skupljaju glumci i ovisno o njima priča se prepravlja i prilagođava. Za veće projekte poput SkyHoppera čak se i  iscrtavao svaki kadar. Ponekad je potrebno tražiti i raznorazne molbe za snimanja, npr. Od ZET-a za snimanje u uspinjači, a čak su znali i obavještavati policiju da ne bi došlo do nesporazuma. Faktor o kojem najviše ovise je vrijeme. Ako je loše onda je i snimanje teže i cijela se stvar komplicira. Kao najljepši dio izrade filma Marin je istaknuo montažu jer sve oživljava, no s druge strane tu sve greške dolaze na vidjelo pa je cjelokupan osjećaj nekako slatkastogorak. Konačno, slijedi začarani krug koji se sastoji od izrade stotina verzija i prepravljanja, dok u jednom trenutku ne dođe do odluke da je to-to, objavljuje se.

Vrijeme izrade jednog filma uvelike ovisi o vrsti filma. Na primjer, za izradu Cedevite bila su potrebna 3 dana snimanja i okvirno 5 sati pisanja, ne odjednom već kroz nekoliko tjedana, čak i mjeseci. Za niz filmova SkyHopper pisanje je trajalo 6 mjeseci, ponajprije zbog obaveza na faksu i ispita, a taj bi projekt i izdvojio jer se na njemu najviše ljudi angažiralo i predstavljao im je najveći izazov do tada.

 

Posebna iskustva

Marin se sjeća atmosfere svakog filma i njegovih specifičnosti, nije uvijek ista ekipa, i svaki član sa sobom donosi nešto novo i svoje.

Ističe svibanj 2014, kad su kupili fotoaparat: Canon 600D i kada je sve počelo više izgledati filmski.

Prvi veliki projekt im je Fight The Dead. Fear The Living, inspiriran Walking Deadom.

Prvi art film: 7 dana stvaranja. Do tad nisu ništa slično napravili, to im je bio sasvim novi pristup, a s tim i prvo prikazivanje tog filma na festivalu, na Reviji studentskog filma. Gledanje filma s publikom ističe kao uzbudljivo iskustvo koje je i pomalo strašno jer imaš živu reakciju na svoj uradak. Jedno je vidjeti broj pregleda na kanalu, a sasvim je posebno gledati zajedno s publikom i vidjeti svaku njihovu reakciju.

 

Balans između hobija i obaveza

Snimanje obično obavljaju za vrijeme ljeta kada ih je većina slobodna, a kada snimaju u nekom drugom dobu godine paze kada će ljudi, koji će sudjelovati u snimanju, biti u mogućnosti dolaziti. Faks ne pati jer su si ga postavili prioritetom, no zato kanal ponekad ispašta jer ne stignu izbacivati nove stvari onda kada su htjeli no ipak: naglasak im je uvijek bio na kvaliteti a ne kvantiteti.

 

Odabir teme

„Snimamo sve što nam se sviđa.“ Rekao je Marin. Vole sve žanrove i nastoje iskušavati sve moguće. Nema procesa selektiranja, ali bitna im je autentičnost i da mogu reći „to smo mi“ i da ih drugi mogu po tome prepoznati.

 

Vizija

Za sada, dok je postava još uvijek većinski studentska, cilj je objavljivati što više stvari, izgraditi svoje ime i razvijati se. Čak i ako njihov kanal ne postane ništa više od onoga što već je, to će ipak biti nešto što svakako mogu staviti u svoj CV.

Za kraj, ono što bi Marin preporučio je da podupire svaki stvaralački nagon, nebitno je li to što se stvara, po nekim standardima, dobro ili loše, bitno je da se čovjek izrazi, izbaci to iz sebe.

 

Autori teksta: Marija Milanović i Marta Stanić 

 

Mimladi.hr

Uključi se u rad portala mimladi.hr! Piši o aktualnim zbivanjima u kulturi, poduzetništvu i politici. Raspravljaj o
filozofskim postulatima i pitanjima od javnog interesa. Potiči odlučnost među mladima i pomozi stvarati generacije koje su obrazovane o svijetu oko sebe.


Pogledaj još iz povezanih kategorija:

Poduzetništvo