Gamechuck- kreativan i uspješan studio za razvoj video igara!

Damir Kopljar | 4 min | 30.08.2020

Poduzetništvo
Prilike za mlade
Aktivni građanin
Priče o uspjehu
Konferencije
Znanje na dlanu
Edukacije

Poduzetništvo i poduzetnički duh u Hrvatskoj nažalost nisu dovoljno zastupljeni. Upravo zato odlučio sam napraviti intervju s Aleksandrom Gavrilovićem, mladim poduzetnikom koji će nam predstaviti tvrtku Gamechuck.

1. Možete li nam reći što je to Gamechuck i kada je nastala ideja za njegovo pokretanje?

Gamechuck je jedan od mnogih studija za izradu video igara u Hrvatskoj. Ova nova grana industrije zabave je privlačna svima koji su kao mali igrali igre i htjeli napraviti neku svoju igru, privlači dosta kreativaca i zaljubljenika u taj medij. Naš studio je prilično mlad, prvu igru smo krenuli raditi prije tri godine, a počeli smo samo kolega Igor Kolar i ja pa smo kao dvojica odrađivali sve poslove sami - programiranje, crtanje, priča, zvukovi, marketing, izdavanje igre i slično. Kako su mogućnosti dopuštale smo polako širili tim i sada već imamo nekoliko programera i crtača, posebnog pisca, kompozitora, osobu za marketing i slično.

2. U Hrvatskoj privatno poduzetništvo nije pretjerano razvijeno. Imajući to na umu možete li nam reći što vas je motiviralo da se okušate u poduzetničkim vodama? Jeste li u početku dobili nekakvu podršku od strane gradskih ili državnih institucija? Koliko Vam je ta podrška bila bitna?

Htjeli smo raditi svoje igre, to jest pretvoriti svoje razne ideje u stvarnost. Naravno, sve smo to mogli i kao hobi recimo poslije posla ali htjeli smo tome pristupiti ozbiljno i raditi svoje igre profesionalno i fokusirano, a to je zahtijevalo "inkorporiranje" to jest otvaranje firme. Naravno, to je popriličan rizik, ali zato smo krenuli polako, prvo smo napravili par kratkih malih igara kroz nekoliko mjeseci i kada je to bilo prilično dobro prihvaćeno, otvorili smo prvo zajednički obrt. Iako se doima da u Hrvatskoj nema puno pomoći za poduzetništvo, mi smo tu dobili puno pomoći i od grada i od države - prvo su nam pomogla sredstva Grada Zagreba za samozapošljavanje, a zatim i Ministarstvo kulture sredstvima za poticanje poduzetništva u kulturnim i kreativnim industrijama. Također, veliku pomoć je imao ZICER to jest Zagrebački inovacijski centar, poduzetnički inkubator grada Zagreba u čijim prostorijama imamo urede i dan danas. Također, zaredali su nam se pretprošle i prošle godine i razni poslovni uspjesi poput potpisivanja s poznatim izdavačem igara Humble Bundle, što je sve privuklo pažnju privatnih investitora s kojima smo bili u mogućnosti proširiti poslovanje. U kojem trenutku smo umjesto obrta pokrenuli d.o.o. ,ljude s kojima smo radili kao s vanjskim suradnicima zaposlili  smo na puno radno vrijeme i tako već funkcioniramo više od godinu dana.

3. Koliko Gamechuck ima zaposlenika te kakva je struktura zaposlenih. Jesu li to ljudi već iskusni u poduzetničkim vodama ili se radi o mladim i entuzijastičnim pojedincima kojima je ovo prvi korak u poduzetničke vode?

U Gamechucku nas ima 15-ak zaposlenih, većinom na puno radno vrijeme, a radi se o mladim entuzijastima koji su jako kvalitetni profesionalci u svojim specifičnim granama (programiranje, crtanje, pisanje, marketing, glazba i slično) ali nitko od nas nema godine radnog iskustva u izradi igara, tako da smo u tom pogledu svi još uvijek juniori. Kroz Gamechuck se razvijamo i puno stvari učimo prvi puta - recimo sada prvi puta radimo igru koja će izaći na Nintendo i sličnim konzolama. Kroz par godina bit ćemo puno uhodaniji i jači tim nego što smo sada, ali već sada radimo jako zanimljive stvari i ostavljamo mali trag na industriju.

3. Kojim se proizvodima najviše ponosite, te što Vas je motiviralo da upravo njih proizvedete?
Počeli smo s interaktivnim stripovima, taj žanr nam je omogućilo visoku razinu kreativnog izražavanja za mali ulog (jer te igre su programski i crtački jednostavne - igra nema animacija ni kretnji već se igra kao da se čita strip, uz igračeve odluke koje utječu na tok radnje), a uskoro ćemo izbaciti i još nekoliko tih interaktivnih stripova. S njima smo dosegli najveći kritički uspjeh jer smo pozivani na mnogo međunarodnih festivala i konferencija.

Osim toga, često radimo s raznim kulturnim institucijama što nam je jako drago, recimo radili smo mobilne igre za Viteško alkarsko društvo Sinj, a i radili smo prošle godine igre za izložbu Interactive Empathy u suradnji s Goethe institutom i Francuskim institutom. Trenutno radimo edukativnu igru o kineskoj kulturi i bontonu u suradnji s Konfucijevim institutom.

Od nadolazećih projekata, uskoro nam izlazi jedna igra koju polako kuhamo već godinama, ali sada smo je napokon dovršili - Speed Limit. Demo je već dugo moguće odigrati besplatno na Steamu, a za punu verziju planiramo izlazak na svim konzolama (Switch, Playstation, XBox i slično).

U daljoj budućnosti čeka nas izlazak igre Trip the Ark Fantastic, prve igre u Hrvatskoj koja je dobila Creative Europe natječaj za izradu igara, i koja je vjerojatno i pokrenula trenutnu lavinu prihoda od strane Creative Europe fonda u Hrvatsku (ove godine je Hrvatska druga po redu zemlja u EU po količini odobrenih sredstava za razvoj videoigara). Ova igra je stilski zamišljena kao homage starim dvodimenzionalnim crtićima našeg djetinjstva, a radimo ju u suradnji sa Sanjom Kolaj i Zlatkom Druškom, crtačima poznatima po radu na Šegrtu Hlapiću, Letećim medvjedićima i sličnim domaćim klasicima.

4.  Kako je tržište reagiralo na vaše proizvode. Jeste li se uspjeli etablirati na tržištu?

Naša prva igra je interaktivni strip All You Can Eat, koji se prodao u skoro 60.000 primjeraka, a publika ju je ocijenila s iznimno visokom ocjenom na Steamu (85% pozitivnih ocjena), a za iduću igru vApe Escape je omjer još i bolji (91% pozitivnih ocjena).

5.  Na kojemu tržištu pretežito poslujete, domaćem ili stranom?

Hrvatska nije veliko tržište za kupnju igara, one se najčešće kupuju na velikim razvijenim tržištima poput zapadne Europe i Amerike, ali budući da smo naše igre prevodili i na istočne jezike (ruski i kineski), imamo veliku prisutnost i tamo. No, jako rado surađujemo s domaćom scenom na izradi igara čiji cilj nije monetarne prirode, recimo sada radimo na jednoj edukativnoj dječjoj igri o prometu u suradnji s Udrugom Roda.

6 Kako se na Vaše poslovanje odrazila koronakriza? Je li došlo do značajnog pada narudžbi?

Financijski gledano, digitalni svijet (streaming platforme, igre i slično) je čini se doživio procvat u doba koronakrize budući da su ljudi često doma i zabavu umjesto na koncertima i javnim okupljanjima moraju tražiti na računalu. Mi kao studio smo još premali da bismo osjetili taj rast na nekoj drastičnoj skali, ali činjenica da novca odjednom ima više će se osjetiti indirektno - kroz više izdavačkih ponuda, investicija i slično. Poslovno gledano, bilo je potrebno preseliti firmu na rad od kuće, ali zadržali smo i ured za one hrabrije koji žele i vole dolaziti negdje i imati odvojen posao od kuće. To je trenutno oko jedna petina firme, a ostatak radi isključivo od kuće. Utjecaj na produktivnost nam je teško izračunati, u nekim pogledima je bolje, pogotovo za one koji vole svoj mir, a u nekima lošije, čisto zbog kreativne i kolaborativne prirode našeg posla.

7. Kako ocjenjujete poduzetničku klimu u Hrvatskoj, te smatrate li da bi nešto trebalo promijeniti? 

Premali smo još kao studio da bismo osjetili davanja kao neki problem, a uzevši u obzir da i veliki studiji otvaraju firme ovdje (recimo švedski Raw Fury je nedavno otvorio podružnicu u Hrvatskoj), pretpostavljam da ni velikima to nije problem. Čini se da Hrvatska nudi iznimno kvalitetne kadrove u koje je javni sektor uložio velika sredstva, i gaming firme to razumiju i cijene - sjetimo se samo da je zagrebački Fakultet elektrotehnike i računarstva najjači fakultet tog tipa u široj regiji, što svake godine dokazuje na elektrijadama i sličnim natjecanjima.

8. Kako gledate budućnost Vaše kompanije? Imate li u planovima širiti proizvodnju i pokušati ostvariti značajan rast ili se i dalje namjeravate zadržavati u okvirima mikro-poduzetništva
Nadamo se sretnoj budućnosti u ovoj industriji i pronalazak našeg mjesta pod suncem. Rast je moguć, ali samo ako je opravdan s mogućnostima, a trenutno radimo na samom vrhu naših financijskih i logističkih kapaciteta. Nakon što na svjetsko tržište plasiramo igre koje trenutno dovršavamo, lako moguće da će situacija biti drugačija, ali za sad je sve još u zraku.

Damir Kopljar

Damir je student pete godine studija povijesti koji u slobodno vrijeme voli pročitati dobru knjigu, a ponajviše one iz ruske književnosti. Primarno područje njegovog znanstvenog interesa  je Domovinski rat. Ujedno, obožava odlaziti u kazalište, a velika strast su mu i sportske aktivnosti. 


Pogledaj još iz povezanih kategorija:

Poduzetništvo