Od egzotičnog putovanja do prodaje napitka za izbirljive kavopije  

David Pranjić | 4 min | 22.04.2020

Poduzetništvo
Aktivni građanin
Priče o uspjehu

Na samu pomisao o putovanju, prvo što nam padne na um jest odmor od svakodnevnih obveza, ranog ustajanja, gradske buke i užurbanosti, no u nekim primjerima, kao u ovome koji slijedi, godišnji odmor može vas preokrenuti i pokazati potpuno nove dimenzije života. Ana Buljan i Ivana Zajec nisu ni sanjale da će na putovanju doživjeti iskustvo koje će ih u narednih nekoliko mjeseci potpuno obuzeti i promijeniti im živote. Kao što kaže poznata tanzanijska uzrečica „Asisa firie nyota ya mwenzio“, što prevedeno s Kiswahili jezika znači „Nemojte ploviti navigirajući se tuđom zvijezdom“,  tako su Ana i Ivana odlučile dignuti sidra sa svojih sigurnih mjesta u velikim korporacijama te zaploviti u nova prostranstva društvenog poduzetništva otvorivši coffee shop u Zagrebu i surađujući s proizvođačima kave iz Tanzanije. 

Kako ste se vas dvije upoznale i odlučile na ovakav pothvat? 

Radile smo zajedno u jednoj globalnoj konzultantskoj kući i jednom smo prilikom obje u isto vrijeme planirale putovanje u Aziju da bismo na kraju shvatile da smo uplatile isto putovanje. Iduće godine zajedno smo isplanirale put u Tanzaniju gdje smo sasvim slučajno završile u obilasku jedne farme kave i potpuno se oduševile.

I onda kad ste se vratile...proces planiranja je trajao čak godinu dana?
 

U tom smo periodu istraživale što nam je sve zapravo potrebno da bismo realizirale ideju. Pohađale smo edukacije, prikupljale ponude i informacije i uspjele smo. Bio je dug i zahtjevan proces, no naša motivacija je prelazila preko svih prepreka. Nismo nikada posumnjale u našu ideju. Znale smo da je pomalo "pomaknuta" ideja, posebno jer dolazimo iz sasvim druge niše, ali upravo ta novotarija u našim životima davala nam je dodatnu energiju.

Kako su vas podržali prijatelji, kolege i obitelj?

Većina kolega, prijatelja i naše obitelji apsolutno su nas podržavali, pomagali nam savjetima, počesto lošima :) i radom koliko su mogli. Bilo je i onih koji su sumnjali  u naš uspjeh, u mogućnost da ćemo biti uspješne poduzetnice, a pojedinci su nam podrugljivo govorili da postajemo konobarice. No ništa od toga nije nas ni najmanje obeshrabrilo“, entuzijastično govore Ana i Ivana.


Od svih koji su ih podržavali, kako kažu, najviše su im pomogli prijatelji i obitelj. Uz to su iskoristile i poticaje za mikro poduzetnike i start-upove, a troškove administracije i pokretanje tvrtke pokrile su samostalnim radom budući da su kao konzultantice već imale dovoljno iskustva i znanja u takvim poslovima. Najveći izazov predstavlja, kako su i same istaknule, upravo novo područje "specialty coffee" odnosno „craft kave“ koje je dosta nepoznato područje u Hrvatskoj, a njih dvije moraju biti predvodnice što sa sobom nosi i pozitivne i negativne okolnosti.

Kad si u nečemu među prvima imaš mogućnost kreirati smjerove, industriju, postavljati standarde, međutim, s druge strane postoji i puno nepoznanica i puno rada na uvjeravanju gostiju i klijenata zašto je ova kava posebna i drugačija. Jako puno vremena i energije utrošile smo u širenje svijesti o industriji ove kave i ponosne smo na to, kažu Ivana i Ana.





Cure su uvijek otvorene za razgovor i vrlo rado će razmijeniti mišljenje, znanja i iskustvo o pripremi vrhunske kave, pa i mijenjati ponudu kontinuirano kako bi svi bili zadovoljni, ali ističu kako po pitanju preciznosti i pažnje u pripremi kave nema pregovora. Sve svoje zaposlenike educiraju na isti način strogo pazeći da se visoko postavljeni standardi i vrhunski proizvod isporučuje u svakom trenutku. 

Ova kava ima voćne i slatke note, a optimalno zagrijano mlijeko daje joj kremasti okus što ljude oduševljava. Naša kava, poput komercijalnih, nije gorka i nije potrebno dodavati šećer u nju. Educirale smo se u zagrebačkoj pržionici Cogito. Tamo su nas dečki najbolje uveli u svijet speciality kave. Naučili su nas da je za pripremu ove kave potrebno mnogo pažnje i preciznosti. Upravo je zbog toga baš ta kava nazvana vrhunskom kavom. 

Njihova djelatnost ne sastoji se samo u tome ostvarivati profit nego ima i već dobro poznati epitet društvenog poduzetništva. Mnogi kavopije možda i ne znaju koliko je niska cijena kave na burzi, no to nije toliki problem koliko posljedice koje su izazvane takvom cijenom te njihov utjecaj na farmere. 

To dovodi do financijskog uništavanja farmera koji uzgajaju kavu, oni u nemogućnosti da prežive od tih niskih otkupnih cijena, napuštaju svoje farme, migriraju, a na istoj zemlji na kojoj se uzgajala kava, sada se uzgajaju kakao i ostali usjevi. Kako bi se osigurala perspektiva opstanka života i rada farmera i uzgoja zelene kave, neki od najutjecajnijih pržioničara svijeta, među kojima su i naši partneri Flying Roasters, pokrenuli su inicijativu “The Pledge” - o transparentnosti cijene kave.
Središnja nit vodilja strategije je transparentnost. Naime, ono što su neki od uvoznika i pržioničara kave i do sad radili, javno objavljivali otkupne cijene zelene kave, sada će objavljivati na jednoj platformi. Ovi pržioničari direktno kupuju kave s farmi, plaćaju fer cijenu (cijenu kojom se osiguravaju pristojna primanja obiteljima koje žive od kave), javno objavljuju svoje cijene i na taj način pokušat će kreirati nove standarde otkupnih cijena kave, koje će onda, nadaju se, utjecati i na trenutne besramno niske cijene kave na burzi!“

Mi smo samo mali kotačić u tom cijelu lancu, ali opet bez coffee shopova i krajnjih korisnika ova inicijativa ne bi uspjela. Također, u našem poslovanju stavljamo veliki naglasak na "low waste" pa ostatke kave dajemo za istraživanje u ekološke svrhe i pokušavamo u potpunosti izbaciti plastiku iz upotrebe.




Kakav savjet imate za sve mlade koji pokušavaju i žele pokrenuti svoj posao. Žele se otisnuti i pratiti svoju zvijezdu, svoju ideju, kako to naglašava tanzanijska uzrečica. 

Za početak je bitna ideja i da jako vjerujete u nju bez obzira na opaske okoline. Nakon toga, ako nemate poduzetničkog iskustva i formalne edukacije iz tog područja bitno je pohađati edukacije, čitati, obrazovati se, skupiti informacije, kreirati poslovni plan, potom naći izvore financiranja i krenuti. Poduzetništvo je borba i ništa drugo. Puno adrenalina, pozitivnih iskustava, ali i onih loših, koje na kraju dana zaboraviš i budeš ponosan na ono što si do sad ostvario.

Vaši planovi za budućnost? Franšiza, projekti, širenje...?

Planovi za budućnost su veliki, ali realiziramo dio po dio. Prvotno želimo osnažiti naš web shop koji smo nedavno pokrenule i omogućiti da ljudi u cijeloj regiji uživaju u ovoj vrhunskoj kavi.  Želimo realizirati i neke mikro projekte vezane uz event management industriju, a o otvaranju još pokojeg coffee shopa za sad još samo razmišljamo.

Karibu kahawa znači „uživaj u kavi“. Je li vam to najdraži topli napitak? U čemu uživate izvan svog poslovnog života i cijele ove poduzetničke priče?
Naravno da nam je kava najdraži topli napitak! Ako ništa drugo, najbolje znamo gdje možemo popiti i nabaviti najbolju kavu u gradu :D Privatno volimo uživati u prirodi, šumama, planinarenju, putovanjima, a najdraža prijevozna sredstva su nam naši bicikli.


Siguran sam da se glas među kavoljupcima već nadaleko pročuo, a to se dokazalo i kada sam posjetio njihov coffee shop na Ozaljskoj ulici 34. Iako ne stoji dugo vremena tamo, Karibu kaaawa još je jedna pozitivna priča društvenog poduzetništva koji spaja ugodno s korisnim. Jedno putovanje bez ustručavanja u probi novih jela, novih riječi stranog jezika ili uživanja u nekom tamošnjem običaju postajemo aktivniji i otvoreniji te mijenjamo svoje poglede na svijet, ali u isto vrijeme možemo nam se dogoditi promjena ili uvid u stvari koje će promijeniti ne samo našu stvarnost, nego i stvarnost onih koji nisu vjerovali da može bolje. Ovakav pristup pomogao je i Ani i Ivani ostvariti svoje želje i ambicije, ali u isto vrijeme jedna obitelj koja radi na farmi i uzgaja kavu s mnogo ljubavi i pažnje, neće ostati bez posla i tražiti egzistenciju negdje gdje možda neće naći i ispunjenje. 

David Pranjić

Njegov domaći teren podrazumijeva crtiće, ekonomiju i politiku, a nerijetko teološke i filozofske rasprave o životu i smrti. Strastven je student, amaterski sportaš i eklektični čitač knjiga.

Pročitaj više:

"Vrati se kući" - knjiga koja će vas razočarati

Vrati se kući je primamljiva knjiga koja će mnoge čitatelje razočarati. Knjigu je napisala Lisa Scottoline i izdana je 2012. Knjiga se sastoji od loše napisanih dijaloga i loše karakterizacije likova s kojima se nećete povezati.  Roman se predstavlja kao jedna obiteljska priča, a više je napisan kao chick lit s elementima kriminalistike. 

Chatbot - Što su ti virtualni asistenti o kojima svi govore?

  U vremenu digitalizacije pojavljuju se mnogi alati koji pomažu pronalasku određenih informacija. Jedan od takvih alata je chatbot koji brzo, efikasno i jednostavno odgovara na postavljene upite.

Promišljanja u doba korone

Može li korona biti prilika za novi početak ili ćemo se vratiti starim navikama i putevima koja smo poznavali prije ove neočekivane, a već pomalo duge epizode? Takva i slična promišljanja pročitajte u članku.  

Što s mladima? – Utjecaj COVID-19 na mlade u Hrvatskoj

Svjetski savez mladih poziva sve zainteresirane mlade da se uključe u raspravu o budućnosti mladih u Hrvatskoj putem online okruglog stola Što s mladima? – Utjecaj COVID-19 na mlade u Hrvatskoj koji će se održati 3. lipnja 2020. s početkom u 18 sati putem Facebook stranice @WorldYouthAllianceHrvatska i putem YouTube kanala @Svjetski savez mladih Hrvatska. 

Žrtve obiteljskog nasilja u vrijeme koronavirus pandemije - gdje potražiti pomoć?

Kakvo je stanje nasilja u obitelji za vrijeme pandemije koronavirusa u Hrvatskoj i na koji način žrtve mogu potražiti pomoć? Na koji se način Hrvatska nosi s ovim gorućim društvenim problemom u ovoj izvanrednoj situaciji?

Hrvatska godinama živi od turizma, što možemo očekivati ove godine?

Pitate li se zašto je MMF u svojoj procjeni naveo Hrvatsku kao zemlju koja će imati najveći pad BDP-a u Europskoj uniji? Brojni ekonomisti godinama su upozoravali kako je udio turizma u BDP-u Hrvatske prevelik i kako se u tome kriju mnoge opasnosti.


Pogledaj još iz povezanih kategorija:

Poduzetništvo